အေမ့ကိုယ္စား

၂၀၀၈ ခုနစ္၊ ဧၿပီလ၊ ၃၀ ရက္ (ဗုဒၶဟူးေန႔)

က်ေနာ့္ အေမမွာ မ်က္လံုးတစ္လံုးတည္း ပါတာဗ်။ က်န္တဲ့ တစ္ဖက္က ခ်ဳိင့္ၿပီး မ်က္လံုး ေဟာက္ပတ္ႀကီး ျဖစ္ေနတယ္။ အီး …. ဘယ္ေလာက္ ရွက္စရာ ေကာင္းသလဲဗ်ာ။ ေၾကာက္လည္း ေၾကာက္စရာႀကီး။ က်ေနာ္ သူ႕ကို မုန္းတယ္။ သူက က်ေနာ္ေနတဲ့ မူလတန္းေက်ာင္းမွာ အလုပ္လုပ္တယ္ဗ်။ ေက်ာင္းက ေက်ာင္းသားေတြနဲ႔ ဆရာေတြအတြက္ ထမင္းဟင္း ခ်က္ေပးရတယ္။

မူလတန္း ေက်ာင္းသား ဘ၀တုန္းကေပါ႔။ တစ္ေန႔ အေမ က်ေနာ့္ အခန္းလာၿပီး က်ေနာ့္ကို လာႏႈတ္ဆက္တယ္။ က်ေနာ္ ရွက္လိုက္တာဗ်ာ။ သူ ဘာလို႔ ဒီလုိ လုပ္ရတာလဲ ဆုိတာ က်ေနာ္ စဥ္းစားမရဘူး။ က်ေနာ္ စူးစူးရဲရဲႀကီး ၾကည့္ၿပီး မ်က္ေစာင္း ထုိးပစ္လိုက္တယ္။ ေနာက္ မသိခ်င္ေယာင္ေဆာင္ၿပီး က်ေနာ္ သူမရွိတဲ့ေနရာမွာ သြားပုန္းေနလိုက္တယ္။ ေနာက္ေန႔ အတန္းထဲမွာ သူငယ္ခ်င္းတစ္ေယာက္က ေျပာတယ္။
“အီး ….. မင္းအေမရဲ႕ မ်က္လံုးက တစ္ဘက္တည္း”

ကိုယ့္ကိုယ္ကို သတ္သာ ေသလိုက္ခ်င္ေတာ့တယ္ဗ်ာ။ ေနာက္ၿပီး အေမ့ကို က်ေနာ့္ ျမင္ကြင္းထဲက ေပ်ာက္ကို သြားေစခ်င္တယ္။ အဲဒီေန႔က သူ႔ကုိ က်ေနာ္ ေတြ႕ၿပီးေတာ့ သူ႔ကုိ ေျပာခဲ့တယ္။
“က်ေနာ့္ကို အျမဲ ေပ်ာ္ရႊင္ ရယ္ေမာေနတဲ့ ကေလးတစ္ေယာက္ အေနနဲ႔ ျမင္ခ်င္ရင္ ခင္ဗ်ားႀကီး တစ္ေနရာမွာ သြားေသလိုက္ပါလားဗ်ာ”

အေမ က်ေနာ့္ကို ဘယ္လိုမွ မတုန္႔ျပန္ခဲ့ပါဘူး။ က်ေနာ့္မွာ ေဒါသျဖစ္လြန္းလို႔ က်ေနာ္ ေျပာခဲ့တာေတြကို စကၠန္႔မလပ္ ျပန္ျပန္ၿပီး စဥ္းစားေနမိတယ္။ အဲဒီလို ေျပာလိုက္လို႔ သူ ဘာျဖစ္သြားသလဲ က်ေနာ္ သတိမထားႏိုင္ေတာ့ဘူး။

ျမင္တုိင္း ရွက္မိေနေတာ့ အိမ္မွာ ေနစရာ အေၾကာင္းကလည္း မရွိေတာ့ဘူး။ ေနလည္း မေနခ်င္ဘူး။ သူငယ္ခ်င္း အိမ္မွာပဲ ေက်ာင္းစာ အသည္းအသန္ လုပ္ျဖစ္ေတာ့ ႏိုင္ငံျခားမွာ ပညာသြားသင္ဖုိ႔ အခြင့္အေရး ရလာခဲ့တယ္။

ေနာက္ေတာ့ က်ေနာ္ အိမ္ေထာင္ က်ခဲ့တယ္။ ကိုယ္ပိုင္ အိမ္ေလးတစ္လံုး ၀ယ္ႏိုင္လာၿပီး သားသမီး ရတနာေတြနဲ႔လည္း စည္ကားလို႔ေပါ႔။ အခု လက္ရွိအေနအထားမွာ သားသမီးေတြနဲ႔ က်ေနာ့္ဘ၀ေလးကို ေပ်ာ္ေနခဲ့တယ္။

တစ္ေန႔ အေမ က်ေနာ့္ဆီ လာလည္တယ္။ က်ေနာ္နဲ႔ မေတြ႕တာလည္း ႏွစ္ေတြ အေတာ္ၾကာၿပီ။ သူ႔ ေျမးေတြကိုဆို ျမင္ေတာင္ မျမင္ဖူးဘူးေလ။ သူ အိမ္တံခါးေရွ႕ လာရပ္ေတာ့ က်ေနာ့္ ကေလးေတြက ေလွာင္ေျပာင္ေနၾကတယ္။ သရဲမႀကီး၊ သရဲမႀကီးေပါ႔။ မဖိတ္ဘဲ လာတဲ့ သူ႔ကို က်ေနာ္ ေငါက္လႊတ္လိုက္တယ္။
“ခင္ဗ်ားႀကီး က်ဳပ္အိမ္ကို လာၿပီး က်ဳပ္ကေလးေတြကို လာေျခာက္ေနတာလား။ သြား … အခုခ်က္ခ်င္း ထြက္သြား။”

အဲဒီလို ေျပာသံလည္း ၾကားလုိက္ေရာ အေမက ေျဖးေျဖးေလး ျပန္ေျပာၿပီး လွည့္ထြက္သြားပါတယ္။
“ေအာ္ ေတာင္းပန္ပါတယ္ကြယ္။ အေမ လိပ္စာ မွား၀င္လာမိလို႔ပါ။”

တစ္ေန႔ အိမ္ကို စာတစ္ေစာင္ ေရာက္လာတယ္။ က်ေနာ္ ငယ္ငယ္က ေနခဲ့တဲ့ ေက်ာင္းရဲ႕ ေက်ာင္းသားေဟာင္း စံုညီပြဲအတြက္ ဖိတ္စာပါ။ အဲဒီမွာ အေမ ရွိေနမွာေတာ့ ေသခ်ာတယ္။ ဒါေၾကာင့္ က်ေနာ့္ ဇနီးကို အလုပ္ကိစၥအတြက္ ခရီးထြက္ဖုိ႔လို႔ ညာလိုက္ရတယ္။

စံုညီပြဲၿပီးေတာ့ က်ေနာ္ငယ္ငယ္က ေနခဲ့တဲ့ အိမ္အိုေလးဆီ သြားခဲ့တယ္။ အံ့ၾသလြန္းလို႔ပါ။ က်ေနာ္ ေရာက္ေတာ့ အိမ္နီးနားခ်င္းေတြက အေမ ဆံုးသြားၿပီ ဆိုတဲ့ အေၾကာင္း ေျပာပါတယ္။ ေအာ္ … က်ေနာ္ မ်က္ရည္ တစ္စက္ေတာင္ မက်ပါလား။
က်ေနာ္ ဖတ္ဖုိ႔ အေမ စာတစ္ေစာင္ ထားခဲ့ပါတယ္။ ဒီစာကို ဖတ္ အၿပီးမွာေတာ့ …..

ခ်စ္သား
အေမ သားကုိ အခ်ိန္တိုင္း သတိရေနတာပါ။ ဟိုတစ္ေန႔က သားရဲ႕အိမ္ကို လာေတာ့ အေမ့ေျမးေလးေတြကို ေျခာက္လွန္႔သလို ျဖစ္သြားတာ အေမ စိတ္မေကာင္းပါဘူး။ သား စံုညီပြဲကို လာတက္မယ္ဆိုတာ သိလိုက္ရေတာ့ အေမ အတိုင္းမသိ ၀မ္းသာသြားတယ္။ ဒါေပမယ့္ သားကို ေတြ႕ဖုိ႔ အိပ္ယာကေနေတာင္ အေမ မထႏိုင္ေတာ့ပါဘူး။ သား ႀကီးျပင္းလာတဲ့ ကာလတေလွ်ာက္လံုး သားကို အရွက္ရေအာင္ အျမဲလုိလို လုပ္ေနမိတဲ့အတြက္ အေမ စိတ္မေကာင္းပါဘူး။ သား ဟုိး ငယ့္ငယ္အရြယ္တုန္းက ထိခိုက္ဒဏ္ရာ ရၿပီး မ်က္လံုးတစ္လံုး ကြယ္သြားခဲ့တယ္။ အဲဒါ သား ဘယ္ မွတ္မိေတာ့မလဲ။ မ်က္လံုးတစ္လံုးတည္းနဲ႔ ႀကီးျပင္းရမယ့္ သားတစ္ေယာက္ကို အေမတစ္ေယာက္အေနနဲ႔ ဘယ္လို ခြန္အား အစြမ္းသတၱိနဲ႔ ၾကည့္ေနရက္မွာလဲ သားရယ္။ ဒီေတာ့ အေမ့ မ်က္လံုး သားကို ေပးခဲ့တယ္ေလ။ အေမ သိပ္ ဂုဏ္ယူပါတယ္။ အခုဆို အေမ့သားႀကီး ကမၻာေလာကတစ္ခုလံုးကို၊ သားရဲ႕ ဘ၀ေလးကို ေကာင္းေကာင္းႀကီး ႐ႈျမင္ေနႏိုင္ၿပီ။ အဲဒီ မ်က္လံုးႀကီးနဲ႔ေလ။ အေမ့ေနရာကေနေပါ႔။

အလံုးစံုေသာ ခ်စ္ျခင္းေမတၱာျဖင့္
မင္းရဲ႕ အေမ

သူငယ္ခ်င္းတစ္ေယာက္ ပို႔လာေသာ Forward Mail တစ္ေစာင္အား စီေလွ်ာ္သလို ဘာသာျပန္ထားသည္။


ေရာင္စဥ္ျခယ္ ေ၀ါဟာရ

၂၀၀၈ ခုနစ္၊ ဧၿပီလ၊ ၂၈ ရက္ (တနလၤာေန႔)

အေရာင္ေတြကို လူေတြက ဘယ္လို သတ္မွတ္ၾကသလဲ။
လူမ်ဳိးတစ္မ်ဳိးနဲ႔ တစ္မ်ဳိးေကာ အေရာင္ သတ္မွတ္ပံုခ်င္း တူႏုိင္ပါ႔မလား။
လူတစ္ေယာက္ ျမင္ေနတဲ့ အေရာင္ကို ေနာက္တစ္ေယာက္ကေကာ အဲဒီ အေရာင္ပါလို႔ သေဘာတူႏိုင္ပါ႔မလား။ ဥပမာ လူတစ္ေယာက္က အစိမ္းေရာင္လို႔ ျမင္ေနတဲ့ အရာကို တျခား လူတစ္ေယာက္က အမည္းေရာင္ပါဗ်ာလို႔ ေျပာလာခဲ့ရင္ေကာ၊ ဒီလူ အျမင္အာ႐ံု ခၽြတ္ယြင္းေနတယ္လို႔ သတ္မွတ္မလား။
ကာလာဘလိုင္း (Color Blind) ဆုိတာ ရွိပါတယ္။ ပတ္၀န္းက်င္မွာ ရွိတဲ့ အေရာင္ေတြကို သဲသဲကြဲကြဲ မသတ္မွတ္ႏုိင္တာ။ ကာလာဘလုိင္း မဟုတ္ပါဘဲနဲ႔ ေလာကႀကီးမွာ အေရာင္ႏွစ္ေရာင္တည္း ရွိတာပါလို႔ ေျပာလာရင္ေကာ သူ႔ကို ဘယ္လုိ ျမင္မလဲ။

လူမ်ဳိးတစ္မ်ဳိးခ်င္းစီရဲ႕ ဘာသာစကား တစ္ခုစီမွာ အေရာင္ရဲ႕ ေ၀ါဟာရ သတ္မွတ္ပံုခ်င္း ကြဲျပားၾကပါတယ္။ ေရာင္စဥ္တစ္ခု (Spectrum) မွာ ပါတဲ့ အေရာင္ေတြဟာ အေရာင္ တစ္ေရာင္နဲ႔ တစ္ေရာင္ၾကားမွာ ကြာဟေနတဲ့ နယ္နိမိတ္ အပိုင္းအျခား မရွိပါဘူး။ အေရာင္ေတြက တစ္ဆက္တည္း ေျပာင္းလဲသြားတာပါ။ ဒီေရာင္စဥ္တန္းကို ၾကည့္ၿပီး လူေတြက ကိုယ့္အျမင္နဲ႔ကိုယ္ ပိုင္းကန္႔ခြဲျခားၿပီး အေရာင္တစ္ခုစီ သတ္မွတ္တာပဲ ျဖစ္တယ္။


လိုက္ေဘးရီးယားက ဘက္ဆာဆုိတဲ့ ဘာသာစကားမွာ အေရာင္ ေ၀ါဟာရႏွစ္ခုပဲရွိတယ္။ အနီးစပ္ဆံုး ေျပာရရင္ ခရမ္း၊ အျပာ၊ အစိမ္း ေတြကို တစ္ေရာင္တည္းျမင္ၿပီး အေရာင္ေ၀ါဟာရ တစ္ခုနဲ႔ ေခၚတယ္။ အနီ၊ လိေမၼာ္၊ အ၀ါ ေတြကို အေရာင္ေ၀ါဟာရ တစ္ခုနဲ႔ ေခၚတယ္။ သူတုိ႔ဟာ အျမင္အာ႐ံု ခၽြတ္ယြင္းလုိ႔ မဟုတ္ဘဲ အေရာင္ႏွစ္ေရာင္တည္း ရွိတဲ့ ေလာကႀကီးအေနနဲ႔ ႐ႈျမင္ေနလို႔သာ ေ၀ါဟာရ ႏွစ္ခုတည္း သတ္မွတ္ထားတယ္။
႐ိုဒီးရွားက ႐ႈိနာဆိုတဲ့ ဘာသာစကားမွာေတာ့ အေရာင္ ေ၀ါဟာရ သံုးမ်ဳိးရွိတယ္။ အနီနဲ႔ ခရမ္းကို တစ္ေရာင္၊ အျပာ၊ အစိမ္းနဲ႔ အမည္းကို တစ္ေရာင္၊ အ၀ါ၊ လိေမၼာ္နဲ႔ အျဖဴကို တစ္ေရာင္ လို႔ ခြဲျခားထားတယ္။
နဗဟိုဆိုတဲ့ ဘာသာစကားမွာ အျပာနဲ႔ အစိမ္းကို ေ၀ါဟာရတစ္ခုတည္း အေနနဲ႔ အတူတူ သံုးထားေပမယ့္ အမည္းကိုက်ေတာ့ “အေမွာင္မည္း” နဲ႔ “မီးေသြးမည္း” ဆိုၿပီး ႏွစ္မ်ဳိးခြဲထားတယ္။
ဖိလစ္ပိုင္က ဟႏူႏူးဘာသာမွာ အနီနဲ႔ အစိမ္း ခြဲျခားပံုက ထူးဆန္းတယ္။ အသက္ရွင္ေနတဲ့ အပင္အားလံုးကို အစိမ္းေရာင္လို႔ သတ္မွတ္လို႔ အညိဳႏုေရာင္ရွိတဲ့ ၀ါးပင္ေပါက္ (မွ်စ္စို႔)ကို အစိမ္းေရာင္လို႔ သတ္မွတ္တယ္။ ေသၿပီးသား ၀ါးပင္ကိုေတာ့ အနီေရာင္လုိ႔ သတ္မွတ္တယ္။
ဒီခြဲျခားပံုေတြကို ၾကည့္ၿပီး အေရာင္ခြဲျခားတဲ့ စနစ္ဟာ အေရာင္ရဲ႕ ႐ုပ္၀တၳဳေပၚမွာပဲ မတည္မွီဘဲ သက္ဆိုင္ရာ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းရဲ႕ လုိအပ္ခ်က္ေပၚမွာလည္း တည္ေၾကာင္း ပညာရွင္ေတြက ေကာက္ခ်က္ခ်တယ္။

ခုနကေျပာသလို ကိုယ့္မူကိုယ့္ဟန္နဲ႔ အေရာင္ေတြကို သတ္မွတ္ပါတယ္ ဆိုတာကို သံသယရွိတဲ့ ပညာရွင္ ႏွစ္ေယာက္ရဲ႕ သုေတသနစာတမ္းကလည္း စိတ္၀င္စားဖုိ႔ေကာင္းတယ္။ ဘာသာစကား (၇၈) ခုရဲ႕ အေရာင္ေ၀ါဟာရေတြကုိ သုေတသနာျပဳၿပီး အေျခခံအေရာင္ သတ္မွတ္ပံုနဲ႔ အေျခခံအေရာင္ေပၚ မူတည္ၿပီး အေရာင္ သတ္မွတ္ပံုကို အခုိင္အမာ တင္ျပထားပါတယ္။

အေျခခံအေရာင္ ေ၀ါဟာရ ႏွစ္ခုပဲ ရွိတဲ့ ဘာသာစကားေတြမွာ အဲဒီေ၀ါဟာရဟာ “ျဖဴ” နဲ႔ “မည္း” ျဖစ္တယ္။ သံုးခု ရွိတဲ့ ဘာသာစကားမွာေတာ့ တတိယ အေရာင္ေ၀ါဟာရဟာ “နီ” ျဖစ္တယ္။ ေလးခု ရွိရင္ေတာ့ စတုတၳေျမာက္ဟာ “စိမ္း” သို႔မဟုတ္ “၀ါ” ျဖစ္တယ္။ ငါးခု ရွိတယ္ဆိုရင္ေတာ့ စတုတၳနဲ႔ ပၪၥမ အေရာင္ေ၀ါဟာရက “စိမ္း” နဲ႔ “၀ါ” ျဖစ္တယ္။ ေျခာက္ခုကေန (၁၁) ခု အထိ ရွိရင္ “ျပာ”၊ “ညိဳ”၊ “ခရမ္း”၊ “ပန္း”၊ “လိေမၼာ္”၊ “မီးခိုး” ဆိုၿပီး အသီးသီး သတ္မွတ္ၾကတယ္။

အေျခခံအေရာင္အျဖစ္ ဘယ္လို သတ္မွတ္ပါသလဲ။ အေျခခံအေရာင္ ေ၀ါဟာရေတြဟာ ဒီလုိ အခ်က္ေတြနဲ႔ ညီၫြတ္ရပါမယ္။ က်ေနာ္တုိ႔ရဲ႕ ဘာသာစကားနဲ႔ ဥပမာျပသြားပါမယ္။ “ျဖဴ၊ နီ၊ ျပာ၊ ၀ါ” ေတြလို လံုးခ်င္းေ၀ါဟာရ ျဖစ္ရမယ္။ နီညိဳ၊ နက္ျပာ တို႔လို လံုးတြဲေတြ မျဖစ္ရဘူး။ “ေရညႇိေရာင္” (အစိမ္းေရာင္ရဲ႕ မ်ဳိးကြဲ) လို အေရာင္ေ၀ါဟာရတစ္ခုရဲ႕ မ်ဳိးကြဲလည္း မျဖစ္ရဘူး။ “ေဖာင္း၀တ္” လို ျမင္းရဲ႕အေရာင္ကိုပဲ ၫႊန္းတဲ့ နယ္က်ဥ္းတဲ့ ေ၀ါဟာရလည္း မျဖစ္ရဘူး။ “ပန္းေရာင္”၊ “လိေမၼာ္ေရာင္”၊ “ခရမ္းေရာင္” တို႔လို အရာ၀တၳဳတစ္ခုရဲ႕ အေရာင္ကုိ အစြဲျပဳၿပီး ေခၚေ၀ၚတဲ့ ေ၀ါဟာရမ်ဳိးလည္း မျဖစ္ရဘူး။ ဘာသာစကားတစ္ခုကေန ေမြးစားယူတဲ့ “မေဟာ္ဂနီ”၊ “ကာကီ” တို႔လို ေမြးစား စကားလံုးေတြလည္း မျဖစ္ရဘူး။

အခုလို မွတ္ေက်ာက္တင္လုိက္ရင္ ျမန္မာဘာသာစကားမွာ အေျခခံအေရာင္အေနနဲ႔ ခုနစ္ေရာင္ ရွိပါတယ္။ “စိမ္း၊ ညိဳ၊ နီ၊ ျပာ၊ ျဖဴ၊ မည္း (နက္)၊ ၀ါ” ေတြပါ။ “နီညိဳ၊ နက္ျပာ၊ စိမ္းျပာ၊ ပန္းခရမ္း၊ ၾကည္ျပာ” စတဲ့ လံုးတြဲ အေရာင္ေ၀ါဟာရေတြ၊ “အုန္းခြံေရာင္၊ ပယင္းေရာင္၊ ျမင္းေခ်းေရာင္၊ ၾကက္ေသြးေရာင္၊ ေရႊဖလားေရာင္၊ ထံုးေျခာက္ေရာင္၊ မရမ္းေစ့ေရာင္” စတဲ့ အရာ၀တၳဳတစ္ခုခုကို အစြဲျပဳၿပီး ေခၚေ၀ၚတဲ့ အေရာင္ေ၀ါဟာရေတြကို တစ္ဆင့္ခံ အေရာင္ေ၀ါဟာရေတြလို႔ ေခၚႏိုင္ပါတယ္။ တစ္ဆင့္ခံ အေရာင္ေ၀ါဟာရေတြကို ဘာေၾကာင့္ အဲသလို ေခၚသလဲလို႔ ရွင္းျပႏိုင္ေပမယ့္ အေျခခံအေရာင္ ေ၀ါဟာရေတြကိုေတာ့ ရွင္းမျပႏုိင္ပါဘူး။ ေနာက္ၿပီး အသစ္ေပၚလာတဲ့ အရာ၀တၳဳေတြကို အစြဲျပဳၿပီး တစ္ဆင့္ခံ အေရာင္ေ၀ါဟာရေတြ အသစ္အသစ္ ေပၚလာႏုိင္ပါတယ္။ အေျခခံ အေရာင္ေ၀ါဟာရကေတာ့ အသစ္ မေပၚႏုိင္ေတာ့ပါဘူး။

ဘာသာစကားေတြမွာ အေျခခံအေရာင္ ေ၀ါဟာရ (၂) ခုကေန (၁၁) ခုအထိ ကြဲျပားေနရတာက လူမႈ၀န္းက်င္ အေျခအေနေပၚ အမ်ားႀကီး တည္ပါတယ္။ အာဖရိကတိုက္ ေတာနက္ထဲက ယဥ္ေက်းမႈ မဖြံ႕ၿဖိဳးေသးတဲ့ လူမ်ဳိးတစ္မ်ဳိးရဲ႕ ဘာသာစကားမွာ အေျခခံေ၀ါဟာရ ၂ ခုရွိရင္ လံုေလာက္တဲ့အတြက္ ၂ ခုပဲ ရွိတာပါ။ အေျခခံအေရာင္ေ၀ါဟာရ ၁၁ ခု ရွိဖုိ႔ လိုအပ္တဲ့ ဘာသာစကားေတြကေတာ့ ယဥ္ေက်းမႈအဆင့္ ဖြံ႕ၿဖိဳးတဲ့ ဘာသာစကားမ်ဳိးပဲ ျဖစ္ပါလိမ့္မယ္။ အေျခခံအေရာင္ ေ၀ါဟာရ (၈) ခုကေန (၁၁) ခုအထိ ရွိတဲ့ ဘာသာစကားေတြမွာ အာရဗီ၊ ဘဟာဆာ၊ အင္ဒိုနီးရွား၊ ဘူးလ္ေဂးရီးယား၊ ကန္တံု၊ အဂၤလိပ္၊ ဟီးဘ႐ူး၊ ဟန္ေဂရီ၊ ဂ်ပန္၊ ကိုရီးယား၊ မေလး၊ ႐ုရွ၊ စပိန္၊ ထုိင္း၊ အူရ္ဒူ၊ ဗီယက္နမ္ ဘာသာေတြ ပါ၀င္တဲ့အေၾကာင္း ဖတ္မွတ္ခဲ့ရလို႔ ဗဟုသုတ ျပန္လည္ ျဖန္႔ေ၀လိုက္ရပါတယ္။

အထက္ပါ ပို႔စ္အား မိန္းမေယာက္်ား ထိုစကား – ေမာင္ခင္မင္ (ဓႏုျဖဴ) စာအုပ္မွ ေကာက္ႏုတ္ တင္ျပလိုက္ပါသည္။


စည္းကမ္းမွသည္ … ဥပေဒဆီသို႔

၂၀၀၈ ခုနစ္၊ ဧၿပီလ၊ ၂၂ ရက္ (အဂၤါေန႔)

ေခါင္းစဥ္က နည္းနည္းမ်ား ႀကီးက်ယ္ေနသလား မသိဘူးေနာ္။ တကယ္ဆိုရင္ အဲဒီေလာက္ အျမင့္ႀကီး ေဆြးေႏြးဖုိ႔ မရည္ရြယ္ပါဘူး။ ဘာလို႔လည္း ဆိုေတာ့ ဥပေဒဆိုတဲ့ စကားလံုးက က်ေနာ္နဲ႔ အေတာ္ေလး မရင္းႏွီးခဲ့ပါဘူး။ ငယ္ငယ္က ဥပေဒဆိုတာကုိ ျမန္မာ့႐ုပ္ျမင္သံၾကားမွာက လြဲလို႔ ဘယ္မွာမွ မျမင္ဖူးဘူးေလ။ စည္းကမ္းဆုိတာကမွ မူလတန္း ေက်ာင္းသား ဘ၀ကတည္းက သိလာခဲ့တာ။ “စည္းကမ္းရွိမွ တုိးတက္မည္”၊ “စည္းကမ္းသည္ လူ၏ တန္ဖိုး” စသျဖင့္ေပါ႔။ ၾကားဖူးနား၀ ရွိေနေတာ့ စည္းကမ္းဆိုတာနဲ႔ လက္ပြန္သတီး ရွိေနတယ္။ ေနာက္ေတာ့ စာစီစာကံုးေတြ ေရးရေတာ့ စည္းကမ္းနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ ေခါင္းစဥ္ေတြက လြတ္ကို မလြတ္ဘူး။ ဥပေဒ ဆိုတာကေတာ့ ခပ္ေ၀းေ၀းပဲ။ အသက္ႀကီးလာၿပီး စာအုပ္ေတြ ဖတ္တတ္လာေတာ့ ဥပေဒ ဆိုတာနဲ႔ ပိုနီးစပ္လာတယ္။ ဥပေဒနဲ႔ ဆိုင္တဲ့ စာအုပ္ေတြ ဖတ္၊ မွတ္လို႔ ဥပေဒအေၾကာင္း ပိုသိလာတာပဲလို႔ မထင္လိုက္ပါနဲ႔ေနာ္။ စာအုပ္ေတြ အေတာ္မ်ားမ်ား ဖတ္လာေတာ့ စာအုပ္ေတြရဲ႕ ပထမဆံုး စာမ်က္ႏွာတုိင္းဟာ ဥပေဒ ဆိုတဲ့ စာလံုးနဲ႔ မကင္းဘူးေလ။ တရားဥပေဒ စိုးမိုးေရး …. ဘာျဖစ္တယ္၊ ညာျဖစ္တယ္ေပါ႔။ ေရးထားတာေတြ အျမဲျမင္ေန၊ အျမဲ ေက်ာ္ဖတ္ေနရေတာ့ ငယ္ငယ္ကထက္ ဥပေဒဆိုတဲ့ စကားလံုးကို ပိုရင္းႏွီးလာတာေပါ႔။ ငယ္ငယ္က စဥ္းစားမိတာ တစ္ခုရွိတယ္။ ဥပေဒဆိုတာ ဘာေကာင္ႀကီးလဲေပါ႔။ စာရြက္ေပၚမွာ ေရးထားတဲ့ စကားလံုးေတြကို ဥပေဒလို႔ ေခၚသလားေပါ႔။ ဥပေဒဆိုတာ ေရးထား႐ံု သက္သက္ပဲလား။

စည္းကမ္းဆိုတာ ဘာလဲလို႔ ေဆြးေႏြးေနစရာ မလိုေအာင္ လူအမ်ားစု ၾကားဖူးနား၀ ရွိေနၿပီးသားပါ။ ဒါေပမယ့္ အၾကမ္းဖ်င္း နည္းနည္း ေျပာၾကည့္ခ်င္ပါတယ္။ ကန္႔သတ္ခ်က္၊ သက္မွတ္ခ်က္ ႏွင့္ ေတာင္းဆိုခ်က္ တစ္ခ်ဳိ႕ကို အမ်ားအက်ဳိးငွာ ကာလေဒသအရ ပိုင္းျခားသတ္မွတ္၍ ခ်မွတ္ ျပဌာန္းထားေသာ လိုက္နာေဆာင္ရြက္ရန္ စည္းမ်ဥ္းမ်ားကို စည္းကမ္းဟု ေခၚသည္။ ဒါ က်ေနာ္ရဲ႕ ထင္ျမင္ခ်က္ပါ။ “စည္း” ဆိုတာ နယ္ေျမပိုင္းျခားျခင္း၊ “ကမ္း” ဆုိတာ အနားသတ္ျခင္း တဲ့။ ဒီေတာ့ လုပ္အပ္၊ မလုပ္အပ္ ဆိုတဲ့ အရာေတြကို ပိုင္းျခားသတ္မွတ္ထားတာေၾကာင့္ စည္းကမ္းလို႔ ေခၚတာျဖစ္မယ္ ထင္တယ္။ စည္းကမ္း ဆိုတာနဲ႔ တၿပိဳင္တည္း လူေတြနဲ႔ ပတ္သက္ေနမယ္ဆိုတာ ေျပာစရာမလိုေအာင္ အားလံုး သိၿပီးသား ျဖစ္မွာပါ။ လူနည္းစုအတြက္ ခ်မွတ္ထားတဲ့ စည္းကမ္း ရွိသလို၊ လူမ်ားစုအတြက္ သက္မွတ္ထားတဲ့ စည္းကမ္းလည္း ရွိတယ္။ တခ်ဳိ႕စည္းကမ္းခ်က္ေတြက နယ္ေျမကန္႔သက္ခ်က္ပါတယ္။ တခ်ဳိ႕မပါဘူး။ တခ်ဳိ႕ အခ်ိန္ ကန္႔သက္ခ်က္ပါတယ္။ အခ်ိဳ႕မပါဘူး။ ဥပမာအေနနဲ႔ ေျပာရရင္
ေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူမ်ား အျဖဴႏွင့္ အစိမ္း ၀တ္လာရမည္။” – ဒါ လူနည္းစု အတြက္။ ေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူနဲ႔ပဲ ပတ္သက္တယ္။ ဒီေက်ာင္းက ေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူ အတြက္ပဲလည္း ျဖစ္ႏိုင္တယ္။ တခ်ဳိ႕ေက်ာင္းက ေက်ာင္းသား၊ေက်ာင္းသူေတြ အျဖဴအျပာ ၀တ္ခ်င္၀တ္မယ္။
ဤေနရာတြင္ အမႈိက္မပစ္ရ။” – ဒါ လူအားလံုးနဲ႔ သက္ဆိုင္တယ္။ ဒီစည္းကမ္းခ်က္မွာ ဘယ္လိုလူက မပစ္ရလို႔ မပါပါဘူး။ ေနာက္ၿပီး ဒီမွာ ေနရာကန္႔သက္ခ်က္ေလး ပါေနတယ္။ “ဤေနရာတြင္” တဲ့၊ ကပ္သီးကပ္သပ္ ေတြးမယ္ဆိုရင္ေတာ့ သူေဘးနားမွာဆုိရင္ ပစ္လို႔ ရႏိုင္တယ္ေပါ႔။
ည ၁၀ နာရီထုိးလွ်င္ ၀င္းတံခါး ပိတ္မည္။” – အခ်ိန္ကန္႔သက္ခ်က္ ပါေနတယ္။ ဘယ္လိုလူအတြက္မဆို သက္ဆိုင္ေပမယ့္ ဒီစည္းကမ္းမွာ အခ်ိန္ကို ဦးစားေပးထားတယ္။

စည္းကမ္းတုိင္း စည္းကမ္းတုိင္းမွာ ပါ၀င္ပတ္သက္တဲ့ လူတန္းစား သံုးရပ္ ရွိတယ္။ အဲဒါေတြက
၁။ စည္းကမ္းခ်မွတ္သူ
၂။ စည္းကမ္းလုိက္နာရမည့္သူ နဲ႔
၃။ စည္းကမ္းၾကပ္မတ္သူ ေတြျဖစ္တယ္။

စည္းကမ္းခ်မွတ္သူ – စည္းကမ္းခ်မွတ္သူ ဆုိတာ ရွင္းရွင္းေျပာရရင္ စည္းကမ္းေရးဆြဲတဲ့သူေပါ႔။ ေနာက္ၿပီး ေရးဆြဲဖုိ႔ ၫြန္ၾကားတဲ့သူလည္း ပါတယ္။ သူတို႔ေတြဟာ အျမဲတမ္း လူအဖြဲ႕အစည္းရဲ႕ အထက္တန္းလႊာမွာ ရွိေနၾကတယ္။ ဥပမာ အိမ္တစ္အိမ္မွာ စည္းကမ္းထုတ္တဲ့သူဟာ အိမ္ေထာင္ဦးစီးပဲ မ်ားပါတယ္။ အိမ္ေထာင္ဦးစီး ဆိုတဲ့ေနရာမွာ ေယာက်္ားျဖစ္ရင္ျဖစ္ မျဖစ္ရင္ အဲဒီေယာက်္ားကိုႏိုင္တဲ့ မိန္းမလည္း ျဖစ္ေနတတ္ပါတယ္။ ေက်ာင္းတစ္ေက်ာင္းမွာ ဆိုရင္ ေက်ာင္းအုပ္ဆရာႀကီး/ ဆရာမႀကီးေတြေပါ႔။ ဒါေၾကာင့္ စည္းကမ္းခ်မွတ္သူေတြဟာ အဲဒီ အဖြဲ႕အစည္းရဲ႕ အျမင့္ဆံုး အလႊာမွာ ရွိေနၾကတယ္။ သူတို႔ထက္ ႀကီးတဲ့သူ၊ သူတုိ႔ကို ေက်ာ္ရဲတဲ့သူ မရွိဘူး။ ဒီေတာ့ တခါတေလမွာ ထင္တိုင္းၾကဲေတာ့တာေပါ႔။ ေက်ာင္းခ်ိန္အတြင္းမွာ ေက်ာင္းအုပ္ဆရာႀကီးက အျဖဴအစိမ္း မ၀တ္လို႔ ဆိုၿပီး သူ႔ကုိ ျပစ္ဒဏ္ေပးမယ့္သူ မရွိပါဘူး။
စည္းကမ္းလိုက္နာရမည့္သူ – စည္းကမ္းဆိုတာ ရွိလာရင္ လိုက္နာရမယ့္သူ ဆိုတာလည္း ရွိရမယ္။ ဘယ္သူမွ မလိုက္နာတဲ့ စည္းကမ္းတစ္ခုဟာ ဘာမွ အက်ဳိးမရွိဘူး။ ဒါေၾကာင့္ လိုက္နာမယ့္သူ လုိတယ္။ သူတို႔ေတြဟာ အျမဲတမ္း ေအာက္ဆံုးအလႊာက လူေတြပဲ မ်ားတယ္။ ဥပမာ ေက်ာင္းတစ္ေက်ာင္းမွာ ဆုိရင္ ေက်ာင္းသားေတြေပါ႔။ “ေက်ာင္း၀င္းအတြင္း ေဆးလိပ္မေသာက္ရ” ဆိုတဲ့ စည္းကမ္းအတြက္ အမ်ားဆံုး ဖိအားေပးခံရတာ ေက်ာင္းသားေတြပဲ ျဖစ္ေနတတ္တယ္။ တကယ္ဆို ဆရာေတြနဲ႔လည္း သက္ဆိုင္ေနတာပဲေလ။ ေနာက္ၿပီး အိမ္တစ္အိမ္မွာဆိုရင္ မိဘေတြ ထုတ္တဲ့ စည္းကမ္းဟာ သားသမီးေတြအေပၚ သက္ေရာက္တာပဲ မ်ားတယ္။ ဥပမာ “ည ၁၀ နာရီ မထုိးခင္ အိမ္ျပန္ရမယ္” ဆိုတာလိုေပါ႔။ မိဘေတြ ေနာက္က်ခဲ့ရင္ ငါက အလုပ္လုပ္ေနတာ၊ ေနာက္က်ေတာ့ ဘာျဖစ္လဲလို႔ ဆင္ျခင္ ေပးတတ္ၾကတယ္။ ဒီေတာ့ စည္းကမ္းကို လိုက္နာဖုိ႔ ဖိအား အမ်ားဆံုး အေပးခံရတာ ေအာက္ဆံုးအလႊာက လူေတြပဲ ျဖစ္ျဖစ္ေနတတ္တယ္။
စည္းကမ္းၾကပ္မတ္သူ – စည္းကမ္းခ်တဲ့သူ ရွိမယ္၊ လိုက္နာရမယ့္သူ ရွိလာရင္ စည္းကမ္းတကယ္ လိုက္နာ မလိုက္နာ ဆိုတာကို ေစာင့္ၾကပ္ ထိန္းသိမ္းမယ့္သူဆိုတာ ရွိလာတယ္၊ လိုလာတယ္။ အဲဒီလူတန္းစားဟာ လိုက္နာမႈ ရွိမရွိကို ေစာင့္ၾကည့္ရသလိုပဲ မလိုက္နာရင္ သက္မွတ္ထားတဲ့ ျပစ္ဒဏ္ေတြ ခ်မွတ္ၾကရတယ္။ မ်ားေသာအားျဖင့္ စည္းကမ္းခ်မွတ္တဲ့ သူေတြကပဲ ေစာင့္ၾကပ္ၾကတယ္။ တခါတေလမွာေတာ့ စည္းကမ္းၾကပ္မတ္တဲ့သူ သက္သက္ သက္မွတ္ထားတယ္။ ဥပမာ ေက်ာင္းတစ္ေက်ာင္းမွာ ေက်ာင္းအုပ္က စည္းကမ္း ခ်မွတ္ေပမယ့္ ဆရာ/ဆရာမေတြက စည္းကမ္းၾကပ္မတ္ရတယ္။ ဒါေပမယ့္ ရပ္ကြက္မွာေတာ့ ရပ္ကြက္လူႀကီးကပဲ ခ်မွတ္ၿပီး သူကပဲ စီရင္တာမ်ားတယ္။ စည္းကမ္းခ်မွတ္သူနဲ႔ ၾကပ္မတ္သူ တစ္ေယာက္တည္း ျဖစ္ေနရင္ ဘာျဖစ္သလဲဆိုေတာ့ “ငါခ်ထားတဲ့ စည္းကမ္းကုိ မလိုက္နာရေကာင္းလား” ဆိုၿပီး ေဒါသေတြ ပိုေနတတ္တယ္။ အကယ္၍ တသီးတျခားစီ ဆုိရင္ေတာ့ စည္းကမ္းၾကပ္မတ္သူဟာ ၾကားေနျဖစ္ႏိုင္တယ္။ ဆုိလိုတာက စည္းကမ္းနဲ႔ လူနဲ႔ ပူးကပ္မထားဘဲ ဘက္လိုက္မႈ ပိုကင္းႏိုင္တယ္။

စည္းကမ္းတစ္ခုမွာ နယ္ေျမကန္႔သတ္ခ်က္ပါႏိုင္တယ္။ ဒီေတာ့ ေက်ာင္းမွာ မလုပ္ရတာက အိမ္မွာ လုပ္လို႔ ရေကာင္းရမယ္။ ေနာက္ၿပီး အခ်ိန္ကန္႔သက္ခ်က္လည္း ပါႏိုင္တယ္။ ေနာက္ လူတန္းစား ကန္႔သက္ခ်က္လည္း ရွိႏိုင္တယ္။ ေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူေတြအတြက္ ထုတ္ထားတဲ့ စည္းကမ္းေတြ ရွိႏိုင္သလို၊ စာေမးပြဲခန္းေစာင့္မယ့္ ဆရာ၊ဆရာမေတြအတြက္ စည္းကမ္းလည္း ရွိႏိုင္တယ္။
ဒါဆိုရင္ ဥပေဒ ဆိုတာကေရာ ….

က်ေနာ့္အထင္ေတာ့ ဥပေဒ ဆိုတာက စည္းကမ္းနဲ႔ သိပ္ကြာမယ္ မထင္ပါဘူး။ ဥပေဒမွာ နယ္ေျမကန္႔သတ္ခ်က္ ရွိတယ္ ဆိုေပမယ့္ ဥပေဒ အမ်ားစုဟာ ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံရဲ႕ နယ္နိမိတ္အတြင္းမွာ သက္ေရာက္မႈ ရွိေနတယ္။ လူတန္းစား ကန္႔သတ္ခ်က္ အေနနဲ႔လည္း ဥပေဒ အမ်ားစုဟာ ဒီႏိုင္ငံမွာ မွီတင္းေနထုိင္တဲ့ တုိင္းရင္းသားအားလံုးနဲ႔ သက္ဆိုင္ေနတယ္။ အခ်ိန္အေနနဲ႔ ကန္႔သက္ခ်က္ကေတာ့ မရွိသေလာက္ ဆုိေပမယ့္ ေတြ႕ရွိက အေရးယူမည္တဲ့။ ဒါဆို က်ေနာ္တုိ႔ “စည္းကမ္း” တုန္းကလို ပါ၀င္ပတ္သက္မယ့္ လူတန္းစား သံုးရပ္ကို ခြဲျခမ္းၾကည့္ရေအာင္။
ဥပေဒေရးဆြဲသူ – ႏိုင္ငံအေတာ္မ်ားမ်ားမွာ ဥပေဒျပဳ လႊတ္ေတာ္ဆိုၿပီး သက္သက္ ခြဲထားၿပီး သူတို႔ ႏုိင္ငံသားေတြအတြက္ ဥပေဒကို ေရးဆြဲေပးၾကရတယ္။ ၿပီးမွ ႏုိင္ငံေတာ္ သမၼတ၊ ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ နဲ႔ ၀န္ႀကီး ေတြက ခ်မွတ္ထားတဲ့ ဥပေဒေတြကို အသီးသီး အတည္ျပဳေပးရတယ္။
ဥပေဒလိုက္နာရမည့္သူ – ဒါကေတာ့ အဲဒီ ႏုိင္ငံမွာ မွီတင္းေနထုိင္သူ အားလံုးလို႔ အၾကမ္းအားျဖင့္ ဆုိလို႔ရပါတယ္။
ဥပေဒၾကပ္မတ္သူ – ႏိုင္ငံအေတာ္မ်ားမ်ားမွာ တရားစီရင္ေရး နဲ႔ ထိန္းသိမ္းေရး အဖြဲ႕အေနနဲ႔ ျပည္သူ႕ရဲ၊ ေရွ႕ေန၊ တရားသူႀကီး စသျဖင့္ ဖြဲ႕စည္းထားတတ္ပါတယ္။

ဒီေနရာမွာ ဥပေဒကို ေရးဆြဲသူနဲ႔ ၾကပ္မတ္သူ ဆုိၿပီး သက္သက္ ခြဲထားေပမယ့္ သူတုိ႔ႏွစ္ဖြဲ႕စလံုးဟာ လိုက္နာရမယ့္ သူေတြလည္း ျဖစ္တယ္။ တကယ့္လက္ေတြ႕မွာ ျဖစ္သလားလို႔ ျပန္စဥ္းစားၾကည့္ရင္ မျဖစ္ပါဘူး။ ႏိုင္ငံအေတာ္မ်ားမ်ားမွာ ဥပေဒကို ေရးဆြဲတဲ့သူေတြဟာ အထက္တန္းလႊာ လူတန္းစားတစ္ရပ္အေနနဲ႔ ရွိေနၿပီး ထင္တုိင္းၾကဲေနတတ္ၾကတယ္။ “ငါေရးတာ မင္းတုိ႔ လိုက္နာဖုိ႔” ဆိုတာလို ျဖစ္ေနတယ္။ တကယ္ဆို ဘယ္ဥပေဒမွာမွ “ထုိဥပေဒ ေရးဆြဲသူမ်ား လိုက္နာရန္မလို” ဆိုတဲ့စာေၾကာင္း မပါပါဘူး။ အဲဒီလို ထင္တိုင္းၾကဲေတာ့ ဘာေတြ ျဖစ္လာသလဲဆိုရင္ လာဘ္စားမႈေတြ ျဖစ္လာတယ္။ “ဟုိလူႀကီးနဲ႔ ေပါင္းရင္ မင္း လုပ္ခ်င္တာ လုပ္လို႔ရၿပီ” တဲ့။ “မင္း ျပႆနာ မတက္ခ်င္ရင္ ဒီလူႀကီးနဲ႔ နည္းနည္းေပါင္းထား၊ သူက ပိုင္တယ္ကြ” ဆိုတဲ့ စကားလံုးေတြ ပလူပ်ံေအာင္ ၾကားေနရေတာ့မယ္။

ဥပေဒေရးဆြဲသူကမွ ထင္ရာစိုင္းေနရင္ ၾကပ္မတ္သူက ဘက္လိုက္တာ မစမ္းပါဘူး။ ျပစ္ဒဏ္ခ်ေတာ့မယ္ဆုိရင္ ဘယ္လူႀကီးနဲ႔ ပတ္သက္ေနမလဲလို႔ ေစာင့္ၾကည့္ရတာ အေမာ။ “ဒီေက့စ္ (Case) သြားမထိနဲ႔၊ ကြိသြားမယ္။ ေအးေအးေဆးေဆး ေနစမ္းပါကြာ” ဆိုတဲ့ စကားသံေတြ ၾကားလာရမယ္။ ဒီေတာ့ ၾကပ္မတ္သူဘက္က ထိန္းသိမ္းမႈအပိုင္း ေလ်ာ့ရဲလာမယ္။ တျဖည္းျဖည္းနဲ႔ သူတို႔လည္း ထင္ရာစုိင္းလာမယ္။ ေနာက္ဆံုးေတာ့ ခံရတာက အဲဒီႏိုင္ငံရဲ႕ ေအာက္ဆံုးအလႊာက လူတန္းစားေတြပါပဲ။ ေရးဆြဲသူက လာဘ္စား၊ ၾကပ္မတ္သူက ဘက္လိုက္ေတာ့ လိုက္နာရမယ့္သူေတြက ခံလိုက္ေပါ႔။

ဒါ ႏိုင္ငံတိုင္း ျဖစ္ေနတာလားလို႔ ေမးစရာ ရွိပါတယ္။ အနည္းနဲ႔ အမ်ားေတာ့ ရွိၾကမယ္ ထင္ပါတယ္။ မရွိသေလာက္ နည္းတဲ့ ႏိုင္ငံတခ်ဳိ႕လည္း ရွိပါတယ္။ ဒီေနရာမွာ ဒီမိုကေရစီ ဆိုတဲ့ စကားလံုးေလးကို နည္းနည္းေဆြးေႏြးခ်င္ပါတယ္။ “စည္းကမ္းျပည့္၀တဲ့ ဒီမိုကေရစီ” ဆိုတဲ့ အသံုးအႏႈန္းကို ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ သံုးထားတာ ေတြ႕ရပါတယ္။ က်ေနာ္ရဲ႕ အျမင္ကေတာ့ ဒီမိုကေရစီဆိုတဲ့ ေ၀ါဟာရရဲ႕ အဓိပၸါယ္ထဲမွာ စည္းကမ္းျပည့္၀မႈဆိုတာ ပါေနၿပီးသားလို႔ ယူဆပါတယ္။ ဒီမိုကေရစီ ထြန္းကားတဲ့ လူအဖြဲ႕အစည္းတစ္ရပ္မွာ စည္းကမ္းေတြကို ခ်မွတ္သူ၊ ၾကပ္မတ္သူနဲ႔ လိုက္နာသူေတြဟာ တသားတည္း က်ေနပါတယ္။ ခ်မွတ္ထားတဲ့ စည္းကမ္းကုိ သက္ဆိုင္သူေတြ အားလံုး (ခ်မွတ္သူ၊ ၾကပ္မတ္သူပါမက်န္) က လိုက္နာမယ္။ ေနာက္ၿပီး အဲဒီ သက္ဆိုင္သူေတြကို အမွန္တကယ္ ကိုယ္စားျပဳတဲ့သူေတြက စည္းကမ္းေတြ ခ်မွတ္မယ္ဆိုရင္ တသားတည္းက်တယ္လို႔ ယူဆပါတယ္။ ဒါမွ လူမ်ားစုကို ကိုယ္စားျပဳတဲ့ အမ်ားလိုက္နာႏိုင္မယ့္ စည္းကမ္းေတြ ထုတ္ျပန္ႏိုင္မယ္လို႔ ယံုၾကည္ရပါတယ္။ အဲဒီလုိမွ မဟုတ္ဘဲ “ငါေျပာသလိုလုပ္၊ ငါလုပ္သလို မလုပ္နဲ႔” ဆိုတဲ့ စနစ္ႀကီးနဲ႔ က်င့္သံုးေနတာ ဒီမိုကေရစီလို႔ ဆိုႏိုင္ပါ႔မလား။
ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံအေနနဲ႔ ဆုိလည္း ဒီလုိပါပဲ။ ဥပေဒေရးဆြဲသူ၊ ၾကပ္မတ္သူနဲ႔ လိုက္နာသူေတြဟာ တသားတည္း က်ေနဖုိ႔ လိုပါတယ္။ အဲဒီလိုမွ မဟုတ္ဘဲ ငါေရးခ်င္လို႔ ေရးတယ္ကြာ၊ ငါေရးခ်င္သလို ေရးတယ္ကြာ၊ ငါလုပ္ခ်င္သလို လုပ္တယ္ကြာ ဆုိရင္ေတာ့ ေရးဆြဲသူ၊ ၾကပ္မတ္သူ နဲ႔ လုိက္နာသူေတြဟာ လူတန္းစား သံုးရပ္အေနနဲ႔ တသီးတျခားစီ တည္ေနၿပီး “စည္းကမ္းျပည့္၀တဲ့” ဆိုတဲ့ စကားလံုးနဲ႔ ေ၀းသတဲ့ ေ၀းေနမွာေတာ့ အမွန္ပါပဲ။

ျမန္မာ့သမိုင္းဖတ္စာမွာ မွတ္သားဖူးတဲ့ စကားပံုတစ္ခု ရွိပါတယ္။ “စည္းကမ္းေဖာက္ရင္ ထီးနန္းေပ်ာက္မယ္” တဲ့။ အခုထိလည္း ေဖာက္ေနၾကတုန္းပဲလို႔ က်ေနာ္ ထင္ျမင္မိပါတယ္။


သူ နဲ႔ သူမ

၂၀၀၈ ခုနစ္၊ ဧၿပီလ၊ ၈ ရက္ (အဂၤါေန႔)

တစ္စံုတစ္ေယာက္ကို နာမ္စားအျဖစ္နဲ႔ ရည္ၫႊန္းသံုးရာမွာ ေယာက္်ားကို “သူ”၊ မိန္းမကုိ “သူမ” လို႔ ခြဲသံုးတာမ်ိဳးကုိ စာအုပ္စာတမ္းေတြမွာ မၾကာခဏ ေတြ႕ရပါတယ္။ ၀တၳဳေတြထဲ မိန္းကေလးတစ္ေယာက္အေၾကာင္းကုိ ေရးဖြဲ႕ရာမွာ “သူမ၏ အမည္မွာ လွလွေခ်ာ ျဖစ္သည္။ သူမသည္ အမည္ႏွင့္လိုက္ေအာင္ လွလည္း လွ၊ ေခ်ာလည္း ေခ်ာသူ ျဖစ္သည္” ဆိုတဲ့ ေရးဖြဲ႕ပံုမ်ဳိးကို ေတြ႕ရတတ္ပါတယ္။ စင္စစ္ “သူမ” ဟာ ျမန္မာသံုး မဟုတ္ပါဘူး။ ျမန္မာစကားမွာ “သူမ” ဆုိတဲ့ အသံုးအႏႈန္း မရွိပါဘူး။ ျမန္မာစကားမွာ ေယာက္်ားကိုျဖစ္ျဖစ္၊ မိန္းမကိုျဖစ္ျဖစ္ နာမ္စားသံုးရင္ “သူ” လို႔ပဲ သံုးပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ တစ္ေယာက္နဲ႔တစ္ေယာက္ စကားေျပာပံုကုိ သတိထားၾကည့္ပါဦး။ “ေဆြေဆြေတာ့ သူ႔ အေမေခၚလို႔ ျပန္လိုက္သြားၿပီ။ လွလွက ဒီေန႔ သူ ေနမေကာင္းလုိ႔ မလာေတာ့ဘူးလို႔ ေျပာတယ္” လုိ႔ပဲ ေျပာ႐ုိးေျပာစဥ္ ျဖစ္ပါတယ္။ “ေဆြေဆြေတာ့ သူမ အေမေခၚလို႔ ျပန္လိုက္သြားၿပီ။ လွလွက ဒီေန႔ သူမ ေနမေကာင္းလို႔ မလာေတာ့ဘူး ေျပာတယ္” လို႔ ဘယ္သူ ေျပာပါသလဲ။

စာထဲ ေပထဲ ျပန္ၾကည့္ရင္လည္း ေရွးစာျဖစ္ျဖစ္၊ ေခတ္စာျဖစ္ျဖစ္ ေလးစားေလာက္တဲ့စာ မွန္သမွ်မွာ “သူမ” အသံုး မရွိပါဘူး။ အဲဒီလို ဆိုေပမယ့္ ဘာေၾကာင့္ “သူမ” အသံုး တြင္ေနရပါသလဲ။

သူမ” အသံုး ေပၚလာပံုကေတာ့ အဂၤလိပ္သဒၵါကို ျမန္မာဘာသာ ျပန္ရာက စတင္ခဲ့တယ္လို႔ သိရပါတယ္။ ကိုလိုနီေခတ္မွာ ထင္ရွားတဲ့ အဂၤလိပ္သဒၵါစာအုပ္ကို ပုဂၢဳိလ္ႀကီးတစ္ေယာက္က ျမန္မာဘာသာ ျပန္ဆိုပါတယ္။ အဲဒီလို ျပန္ဆိုရာမွာ Pronoun (နာမ္စား) ေတြကို ဘာသာျပန္ရာ He, She ဆိုတဲ့ နာမ္စားႏွစ္ခုကို ျမန္မာလို ဘယ္လို ေဖာ္ျပရပါလိမ့္ ဆိုတဲ့ ျပႆနာ ေပၚလာပါတယ္။ ျမန္မာမွာ အဲဒီလို အသံုး မကြဲပါဘူး။ ေယာက္်ားျဖစ္ျဖစ္၊ မိန္းမျဖစ္ျဖစ္ “သူ” လို႔ပဲ သံုး႐ိုးရွိတာကို အဲဒီ ပုဂၢိဳလ္ႀကီး ေကာင္းေကာင္းသိပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ He နဲ႔ She ကို ဘာသာျပန္ရာမွာ He ကို “သူ”၊ She ကို “သူ(မ)” လို႔ ကြဲျပားေအာင္ ခြဲျပလိုက္ပါတယ္။ She ဟာ ျမန္မာလို “သူ” ပဲ ျဖစ္တယ္။ ဒါေပမယ့္ အမ်ဳိးသမီးကို ရည္ၫႊန္းတယ္ဆိုတဲ့ အဓိပၸါယ္နဲ႔ ေနာက္က (မ) လို႔ ကြင္းစကြင္းပိတ္နဲ႔ ျပလိုက္ျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ အမ်ားက ဒီအသံုးအႏႈန္းကို “သူမ” လို႔ ထင္မွတ္ၿပီး “သူမ” လို႔ သံုးၾကတာျဖစ္တယ္လို႔ မွတ္သားဖူးပါတယ္။

ျမန္မာစကားရဲ႕ သဘာ၀နဲ႔လည္း မကိုက္ညီ၊ ေရွး႐ိုးေရးစဥ္လည္း မရွိ၊ ေျပာ႐ုိးေျပာစဥ္လည္း မရွိတဲ့ “သူမ” ကို မသံုးသင့္တဲ့အေၾကာင္း ပညာရွင္ေတြက ေထာက္ျပခဲ့ၾကဖူးပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ သံုးတဲ့သူေတြကလည္း မွားသံုးေနၾကဆဲပါပဲ။ တခ်ဳိ႕က “သူ” လို႔ သံုးရင္ ေယာက္်ား၊ မိန္းမ မကြဲမွာစိုးလို႔ ခြဲသံုးသင့္တဲ့ အေၾကာင္း အေၾကာင္းျပခ်က္ ေပးၾကပါေသးတယ္။ စုိးရိမ္စရာ မရွိပါဘူး။ စကားသံုးႏႈန္းတယ္ ဆိုတဲ့ေနရာမွာ ေရွ႕ေနာက္စကား အဆက္အစပ္နဲ႔ သံုးျခင္းသာ ျဖစ္ပါတယ္။ ေရွ႕ေနာက္ ဆက္စပ္ၾကည့္ရင္ က်ားမ ကြဲျပားပါလိမ့္မယ္။ ဒါေၾကာင့္ အသံုးမွားျဖစ္တဲ့ “သူမ” ကို သတိထား ေရွာင္ရွားၾကဖုိ႔ အသိေပးလိုက္ရပါတယ္။

အထက္ပါ ပို႔စ္တြင္ ေဖာ္ျပထားေသာ အေၾကာင္းအရာမ်ားကုိ ငယ္ေပါင္းႀကီးေဖာ္ ျမန္မာစာႏွင့္ အေရးအသား ျပႆနာမ်ား – ေမာင္ခင္မင္ (ဓႏုျဖဴ) မွ ေကာက္ႏုတ္ တင္ျပလိုက္ပါသည္။

အခ်စ္ ႏွင့္ အိမ္ေထာင္ေရး

၂၀၀၈ ခုနစ္၊ ဧၿပီလ၊ ၃ ရက္ (ၾကာသပေတးေန႔)

အခ်စ္ဆိုတာ ဘာလဲ။

ဆရာက ေျပာတယ္။
မင္းရဲ႕ ေမးခြန္းကို ေျဖဖို႔အတြက္ မင္း စပါးခင္းထဲကို သြားပါ။
အႀကီးဆံုး စပါးႏွံ (စပါးေစ့ ဆိုရင္လည္း ရမွာပါ။ ျမင္သာေအာင္ စပါးႏွံလို႔ ေျပာတာ) ေရြးယူၿပီး ျပန္လာခဲ့လို႔ မွာလိုက္တယ္။
ဒါေပမယ့္ စည္းကမ္းက စပါးစိုက္ခင္းတန္းတစ္ခုကုိ တစ္ခါပဲ ျဖတ္ရမယ္။ ျပန္လွည့္ၿပီး ေကာက္ခြင့္ မရွိဘူးတဲ့။
ဒါနဲ႔ ေက်ာင္းသားက လယ္ကြင္းထဲ သြားတယ္။ ပထမတန္းကုိ ျဖတ္တဲ့အခါ စပါးႏွံႀကီး တစ္ခုကုိ ျမင္တယ္။
ဒါေပမယ့္ သူ ထင္တာ ေနာက္တစ္တန္းမွာ ဒီထက္ႀကီးတာ ေတြ႕ႏိုင္ေသးတယ္ေပါ႔။
ေနာက္ေတာ့ စပါးခင္း တစ္၀က္ေလာက္မွာ သူ ေတြ႕သမွ် စပါးႏွံေတြက ပထမ သူေတြ႕ခဲ့တဲ့ စပါးႏွံေလာက္ မႀကီးဘူးဆိုတာ သူသိလာတဲ့အခါ သူ ေနာင္တ ရခဲ့တယ္။
ေနာက္ဆံုးမွာ လက္ဗလာနဲ႔ ဆရာ့ဆီ ျပန္ခဲ့တယ္။
ဆရာ သူ႔ကုိ ေျပာတာက
အဲဒါ အခ်စ္ပဲ။ မင္းက ေနာက္ထပ္ ဒီထက္ ေကာင္းတာေတြ႕မလားဆိုၿပီး ရွာခဲ့တယ္။ ဒါေပမယ့္ ေကာင္းတဲ့တစ္ေယာက္ကုိ မင္း ဆံုး႐ႈံးခဲ့ၿပီဆိုတာ ေနာက္ေတာ့မွ မင္းသိလာမယ္ တဲ့။

လက္ထပ္ျခင္း (အိမ္ေထာင္ေရး) ဆုိတာေကာ ဘာလဲ။

ေက်ာင္းသားက ထပ္ေမးျပန္တယ္။ ဒါဆို လက္ထပ္ျခင္း (အိမ္ေထာင္ေရး) ဆိုတာေကာ ဘာလဲတဲ့။
ဒီေတာ့ ဆရာက ေျပာတယ္။
ဒီတစ္ခါ ေျပာင္းဖူးခင္းထဲ သြားပါ။
အႀကီးဆံုး ေျပာင္းဖူးယူၿပီး ျပန္လာပါလို႔ ဆိုသတဲ့။ စည္းကမ္းကေတာ့ ပထမ စည္းကမ္းအတိုင္းပဲေပါ႔။
ဒီတစ္ခါေတာ့ ေက်ာင္းသားက နပ္သြားၿပီဆိုေတာ့ ေစာေစာကလို မမွားဖုိ႔ ေသခ်ာ ဂ႐ုစိုက္ၿပီေပါ႔။
ေျပာင္းခင္းအလယ္ေလာက္မွာေတာ့ အလယ္အလတ္ ေျပာင္းဖူးတစ္ဖူးကို သူ ေက်နပ္စြာ ေကာက္ယူၿပီး ဆရာ့ဆီ ျပန္လာခဲ့တယ္။
ဆရာ ေျပာတာက
ဒီတစ္ခါေတာ့ မင္းေျပာင္းဖူး တစ္ဖူး ယူလာႏိုင္ၿပီ။ မင္း စိတ္ထဲမွာ မင္းေကာင္းတာ ရွာေတြ႕တယ္၊ မင္း အေကာင္းဆံုး ရခဲ့တယ္ ဆိုတဲ့ ယံုၾကည္စိတ္ခ်မႈ ရွိေနတယ္။ တကယ္ေတာ့ ဟုတ္ခ်င္မွ ဟုတ္မယ္။
လက္ထပ္ျခင္း (အိမ္ေထာင္ေရး) ဆိုတာ အဲဒီလိုပါပဲ
တဲ့။

စိတ္၀င္စားစရာ၊ မွတ္သားစရာ ေကာင္း၍ သူငယ္ခ်င္းတစ္ေယာက္ ပို႔ထားေသာ အီးေမးလ္မွ ျပန္လည္ေကာက္ႏုတ္ တင္ျပသည္။