လောကမှာ ကတ်သီးကတ်သပ် ဖြစ်နေတာတွေ အများကြီးပါ။ တကယ်တမ်း ကျွန်တော်က ကပ်တာ မဟုတ်ပါဘူး။ စဉ်းစားကြည့်လေ၊ ပီကေက သူ့ဖာသာ မကပ်ပါဘူး။ သူ့ကို တစ်ခုခုက လာကပ်လို့ နေမှာပေါ့။
မ်က္ႏွာမ်ားတဲ့လူ
05 February 2009
မ်က္ႏွာမ်ားတာ ေကာင္းသလားလို႔ က်ေနာ္ ေမးၾကည့္ခ်င္တယ္။ မ်က္ႏွာမ်ားတတ္တဲ့ ကာယကံရွင္ေတြကေတာ့ ေကာင္းတယ္လို႔ ေျဖမလားပဲေနာ္။ ဒီျပင္ အမ်ားစုကေတာ့ ဟင့္အင္း လို႔ပဲ ေျဖမယ္ထင္တယ္။ လူေတြ အမ်ားစု သိထားတဲ့ မ်က္ႏွာမ်ားတယ္ဆိုတဲ့ စကားလံုးရဲ႕ အဓိပၸာယ္က ေပြတယ္ ဆိုတာနဲ႔ အတူတူပါပဲ။ ေပြတယ္ ဆိုမွေတာ့ ဘယ္ေကာင္းပါ႔မလဲေနာ့။ ကိုယ့္ႏိုင္ငံရဲ႕ ယဥ္ေက်းမႈအရ တစ္လင္တစ္မယား စနစ္ပဲ ရွိပါတယ္။ လူတစ္ေယာက္က တစ္ခ်ိန္တည္း တစ္ၿပိဳင္တည္းမွာ ရည္စားတစ္ေယာက္တည္း ထားရမယ္လို႔ သက္မွတ္ခ်က္ မရွိပါဘူး။ ဒါေပမယ့္ သာမာန္ ေယာက်္ားေလး၊ မိန္းကေလးေတြအေနနဲ႔ တစ္ခ်ိန္တည္း တစ္ၿပိဳင္တည္းမွာ ခ်စ္သူ၊ ရည္စား တစ္ေယာက္တည္း ထားၾကတာ မ်ားပါတယ္။ တခ်ဳိ႕က ေစာဒက တက္ပါတယ္။ တစ္ေယာက္တည္း ထားတာပါပဲ။ ဒါေပမယ့္ ခ်စ္သူကတစ္ေယာက္၊ ရည္စားကတစ္ေယာက္ လို႔ ေျပာလာတဲ့ သူေတြလည္း ရွိတယ္။ ဘယ္လို အဆင့္အတန္းမ်ဳိးကို ခ်စ္သူေခၚၿပီး၊ ဘယ္လို အဆင့္အတန္းမ်ဳိးကို ရည္းစား ေခၚသလဲဆိုတဲ့ သက္မွတ္ခ်က္ကို မဖြင့္ဆုိေတာ့ပါဘူး။ တကယ္လို႔သာ လူတစ္ေယာက္ဟာ ကိုယ့္ခ်စ္သူအေပၚမွာ ထားတဲ့ မ်က္ႏွာထား၊ အမူအရာမ်ဳိး တျခားသူ တစ္ဦးတစ္ေယာက္ (သို႔) အမ်ားအေပၚမွာ ထားခဲ့မယ္၊ အဲဒီ မ်က္ႏွာထားမ်ဳိးနဲ႔ ဆက္ဆံခဲ့မယ္ဆိုရင္ အဲဒီလူကို မ်က္ႏွာမ်ားတဲ့သူလို႔ သက္မွတ္ၾကပါတယ္။ ရည္စားအမ်ားႀကီး တၿပိဳင္တည္း ထားမွ မ်က္ႏွာမ်ားတယ္လို႔ မေခၚပါဘူး။
လူ အားလံုးလိုလိုဟာ ကိုယ္သာ မ်က္ႏွာမ်ားခ်င္မ်ားမယ္၊ မ်က္ႏွာမ်ားတဲ့ သူကိုေတာ့ သေဘာက်မွာ မဟုတ္ပါဘူး။ ဒါကို ၾကည့္ျခင္းအားျဖင့္ မ်က္ႏွာမ်ားတာကို မေကာင္းတဲ့ အျပဳအမူလို႔ အားလံုးက သက္မွတ္ထားလို႔ေပါ႔။ တကယ္လို႔ လူတစ္ေယာက္ကသာ မ်က္ႏွာမ်ားတာ ေကာင္းတယ္လို႔ ေျပာလာခဲ့ရင္ ေမးခြန္းတစ္ခု ေမးၾကည့္ပါ။ "ဒါဆို ခင္ဗ်ားရဲ႕ ႏွမ (သို႔) ေဆြမ်ဳိးသားခ်င္း တစ္ေယာက္ေယာက္ကို မ်က္ႏွာမ်ားတဲ့သူနဲ႔ ခပ္လြယ္လြယ္ သေဘာတူႏိုင္ပါ႔မလား" ဆိုတဲ့ ေမးခြန္းရဲ႕ အေျဖက ရွင္းရွင္းေလးပါ။ ႏိုးပဲ။ သေဘာတူခ်င္ တူမယ္၊ ဒါေပမယ့္ အေသးစိတ္ ေလ့လာဦးမွာပါ။ အခု က်ေနာ္ တင္ျပခဲ့သမွ်ဟာ မ်က္ႏွာမ်ားျခင္းရဲ႕ Dark Side ပါ။ မႏွစ္လိုဖြယ္ မ်က္ႏွာစာေပါ႔။ တကယ္လို႔ က်ေနာ္က မ်က္ႏွာမ်ားတတ္ျခင္းဟာ ေကာင္းကြက္ေတြ အမ်ားႀကီး ရွိပါတယ္။ ေကာင္းက်ဳိးေတြ ရွိပါတယ္လို႔ ေျပာလာခဲ့ရင္ေကာ။ အင္း .... ။ အခုကိုပဲ မ်က္ေမွာင္က်ံဳ႕ၿပီး ၾကည့္ေနၿပီ ထင္တယ္။ ဆက္ေလ့လာၾကည့္ပါဦး။
လူ အားလံုးလိုလိုဟာ ကိုယ္သာ မ်က္ႏွာမ်ားခ်င္မ်ားမယ္၊ မ်က္ႏွာမ်ားတဲ့ သူကိုေတာ့ သေဘာက်မွာ မဟုတ္ပါဘူး။ ဒါကို ၾကည့္ျခင္းအားျဖင့္ မ်က္ႏွာမ်ားတာကို မေကာင္းတဲ့ အျပဳအမူလို႔ အားလံုးက သက္မွတ္ထားလို႔ေပါ႔။ တကယ္လို႔ လူတစ္ေယာက္ကသာ မ်က္ႏွာမ်ားတာ ေကာင္းတယ္လို႔ ေျပာလာခဲ့ရင္ ေမးခြန္းတစ္ခု ေမးၾကည့္ပါ။ "ဒါဆို ခင္ဗ်ားရဲ႕ ႏွမ (သို႔) ေဆြမ်ဳိးသားခ်င္း တစ္ေယာက္ေယာက္ကို မ်က္ႏွာမ်ားတဲ့သူနဲ႔ ခပ္လြယ္လြယ္ သေဘာတူႏိုင္ပါ႔မလား" ဆိုတဲ့ ေမးခြန္းရဲ႕ အေျဖက ရွင္းရွင္းေလးပါ။ ႏိုးပဲ။ သေဘာတူခ်င္ တူမယ္၊ ဒါေပမယ့္ အေသးစိတ္ ေလ့လာဦးမွာပါ။ အခု က်ေနာ္ တင္ျပခဲ့သမွ်ဟာ မ်က္ႏွာမ်ားျခင္းရဲ႕ Dark Side ပါ။ မႏွစ္လိုဖြယ္ မ်က္ႏွာစာေပါ႔။ တကယ္လို႔ က်ေနာ္က မ်က္ႏွာမ်ားတတ္ျခင္းဟာ ေကာင္းကြက္ေတြ အမ်ားႀကီး ရွိပါတယ္။ ေကာင္းက်ဳိးေတြ ရွိပါတယ္လို႔ ေျပာလာခဲ့ရင္ေကာ။ အင္း .... ။ အခုကိုပဲ မ်က္ေမွာင္က်ံဳ႕ၿပီး ၾကည့္ေနၿပီ ထင္တယ္။ ဆက္ေလ့လာၾကည့္ပါဦး။
က်ေနာ္ရဲ႕ ဆရာတစ္ေယာက္အေၾကာင္း နည္းနည္း ေျပာျပခ်င္ပါတယ္။ သူဟာ ေက်ာင္းမွာ စာအသင္အျပေကာင္းလို႔၊ စည္းကမ္းႀကီးလို႔ နာမည္ရေပမယ့္ အိမ္ေထာင္ေရး အဆင္မေျပရွာပါဘူး။ ေက်ာင္းသားေတြအေပၚ ေစတနာ ထက္သန္တဲ့ ဆရာဟာ ဇနီးမယားနဲ႔ အျမဲ တၾကပ္ၾကပ္ ရန္ျဖစ္ၾကတယ္။ ေက်ာင္းဆရာဆိုေတာ့လည္း စ႐ိုက္ေပါင္းစံုရွိတဲ့ ေက်ာင္းသားေတြကို ဆက္ဆံေနရတာေပါ႔။ ဆရာဟာ စည္းကမ္းကႀကီးေတာ့ ဆိုးေပ့ဆိုတဲ့ အတန္းကို အျမဲတမ္း ကိုင္ရတယ္။ ဒီေတာ့ ဆူဆဲႀကိမ္းေမာင္းသံက ေန႔တိုင္းလိုလို ၾကားေနရတာေပါ႔။ တေျဖာင္းေျဖာင္း၊ တဖ်န္းဖ်န္နဲ႔ ထုႏွပ္ ႐ိုက္ခတ္သံကလည္း ခဏတိုင္းလိုလို ၾကားရတယ္။ ဆရာက အ႐ိုက္ၾကမ္းတယ္လို႔လည္း နာမည္ရ သဗ်။ ဒါေပမယ့္ ဆရာရဲ႕ ထိန္းကြပ္မႈေၾကာင့္ လမ္းမွန္ေပၚ တည့္တည့္မတ္မတ္ ေလွ်ာက္သြားႏိုင္တဲ့ ေက်ာင္းသားေတြကလည္း မနည္းပါဘူး။ ေက်ာင္းသားေတြ အားလံုးအတြက္ ဆရာေကာင္းအျဖစ္ နာမည္ရတဲ့ ဆရာဟာ အိမ္မွာရွိတဲ့ သူ႔ဇနီးအတြက္ေတာ့ ခင္ပြန္းေကာင္း ျဖစ္မေနရွာဘူး။ သူတို႔ လင္မယားႏွစ္ေယာက္ ရန္ျဖစ္ရင္ အျမဲ ၾကားရတဲ့ စကားတစ္ခြန္း ရွိပါတယ္။
"က်မကို ရွင့္တပည့္မ်ား မွတ္ေနလား၊ ထစ္ခနဲဆို ႀကိမ္းလား ေမာင္းလားနဲ႔။ ဆရာလုပ္မယ္ဆိုတာခ်ည္းပဲ။"
သူငယ္ခ်င္းတစ္ေယာက္ အေၾကာင္း ေျပာျပရဦးမယ္။ သူက သူငယ္ခ်င္းေတြ ၾကားမွာေတာ့ အပစား ေပးခံရတဲ့ သူေပါ႔။ သူ႔ကိုဆို သူငယ္ခ်င္းေတြ အားလံုးက ဦးစားေပးတယ္။ သူ႔ရဲ႕ မိသားစု မျပည့္စံုမႈ အတြက္လည္း သူငယ္ခ်င္းေတြ အားလံုးက စာနာၿပီး အစစ အရာရာမွာ သူ႔ကို ကူညီၾကတယ္။ ဒါကို အခြင့္ေကာင္းယူၿပီး အႏိုင္ယူတတ္တဲ့ သူရဲ႕ အက်င့္ကို အားလံုးက ေဗြမယူဘဲ သူငယ္ခ်င္းဆိုတဲ့ ဝိေသသ တစ္ခုတည္းနဲ႔ပဲ အားလံုးကို သည္းခံေပးၾကတယ္။ အဲဒီလို အလိုက္သင့္ ေနလာၾကေတာ့ က်ေနာ္တို႔ သူငယ္ခ်င္းတစ္သိုက္ရဲ႕ ေန႔စဥ္ဘဝက ေပ်ာ္စရာပါ။ ငယ္သူငယ္ခ်င္းေကာင္းေတြ ပီပီ သည္းခံ ခြင့္လြတ္ရင္း သေဘာထားႀကီးစြာ ေနလာၾကတာကိုး။ ဒါေပမယ့္ သူ႔ခမ်ာ လုပ္ငန္းခြင္ထဲ ဝင္ေတာ့ ခဏခဏ ျပႆနာတက္လို႔ အလုပ္ေျပာင္းရတာလည္း မနည္းေတာ့ဘူး။ က်ေနာ္တို႔ တေတြ သူ႔ကို အျမဲ ေျပာျဖစ္တဲ့ စကားတစ္ခြန္း ရွိပါတယ္။
"ကိုယ့္ရဲ႕ အထက္အရာရွိ၊ လက္ေဖာ္ကိုင္ဖက္ဆိုတာ ငယ္သူငယ္ခ်င္းေတြမွ မဟုတ္ၾကဘဲ။ သူတို႔ကေတာ့ သည္းခံ ခြင့္လႊတ္လိမ့္မယ္ မထင္နဲ႔။"
က်ေနာ္တို႔ဟာ ဘဝဆိုတာကို လက္ခံရရွိၿပီ ဆိုတာနဲ႔ တာဝန္နဲ႔ ဝတၱရားေတြက အလိုလို အေနာက္ကေန ကပ္ပါ လာပါတယ္။ အူဝဲလို႔ ေအာ္ေနတဲ့ ကေလးတစ္ေယာက္ရဲ႕ တာဝန္ဟာ သူပိုင္ဆုိင္လာတဲ့ အသက္တစ္ေခ်ာင္း ဆက္လက္တည္ျမဲဖို႔အတြက္ အစာအဟာရ ျဖည့္တင္းေပးေနရတယ္။ အားလံုး သစ္ေနတဲ့ ပတ္ဝန္းက်င္ကို အျမဲ မျပတ္ ေလ့လာေနရတယ္။ ေဖေဖ၊ ေမေမ၊ ကိုကို၊ မမ၊ ဦးဦး၊ ေဒၚေဒၚ ဆိုတဲ့ ေဆြးမ်ဳိးေတြနဲ႔ ရင္းႏွီးဖို႔ ခ်ိပ္ဆက္ ယူေနရတယ္။ အသက္ေတြ တျဖည္းျဖည္း ႀကီးလာတာနဲ႔ အမွ် သူရဲ႕ အခန္းက႑နဲ႔ တာဝန္၊ ဝတၱရားေတြက မ်ားသထက္ မ်ားလာတယ္။ ႏွစ္အနည္းငယ္ၾကာေတာ့ အလိုအေလ်ာက္ တျခားလူတစ္ေယာက္ရဲ႕ အစ္ကို (သို႔) အစ္မ ျဖစ္လာတယ္။ ဒီေတာ့ အစ္ကိုတစ္ေယာက္ရဲ႕ တာဝန္အရ အငယ္ကို ထိန္းေကာင္း ထိန္းရေတာ့မယ္။ ေက်ာင္းေနၿပီ ဆိုတဲ့ အရြယ္မွာ တပည့္တစ္ေယာက္ရဲ႕ တာဝန္ေတြကို စၿပီး ထမ္းေဆာင္ရေတာ့တယ္။ စာက်က္မယ္၊ အိမ္စာလုပ္မယ္၊ စာေမးပြဲ ေအာင္ေအာင္ ေျဖမယ္ဆိုတဲ့ အလုပ္တာဝန္ေတြ အျပင္ ဆရာသမားကို ႐ိုေသရမယ္ဆိုတဲ့ အမူအက်င့္ တာဝန္ေတြပါ အလုိအေလ်ာက္ ယူလာရတယ္။
သူငယ္ခ်င္းေတြ ရလာတဲ့အခါမွာ သူငယ္ခ်င္းတစ္ေယာက္ရဲ႕ အခန္းက႑ကေန ဆက္ၿပီး ကျပရတယ္။ ဒီလိုနဲ႔ အငယ္တန္းေတြကို စာျပေပးရင္ ဂိုက္ (Guide) တစ္ေယာက္အျဖစ္ကေန တျဖည္းျဖည္း ဆရာတစ္ေယာက္ရဲ႕ တာဝန္ေတြ ယူရေကာင္း ယူရလိမ့္မယ္။ အိမ္မွာ ေနရင္လည္း မိသားစုဝင္တစ္ေယာက္ရဲ႕ တာဝန္က ရွိဦးမယ္။ တံျမတ္စည္းလွည္း၊ ၾကမ္းတိုက္ စသျဖင့္ေပါ႔။ ေနာက္ပိုင္း ခ်စ္သူေတြ ရလာေတာ့ ခ်စ္သူတစ္ေယာက္အျဖစ္၊ အိမ္ေထာင္က်ေတာ့ အိမ္ေထာင္သည္တစ္ေယာက္ အျဖစ္၊ သားသမီး ထြန္းကားလာေတာ့ မိဘတစ္ေယာက္ အျဖစ္၊ ဆက္လက္ ကျပေနရဦးမယ္။ အလုပ္မွာဆိုရင္လည္း ကိုယ့္အထက္အရာရွိနဲ႔ဆိုရင္ ကိုယ္က လက္ေအာက္ငယ္သားအျဖစ္၊ ကိုယ့္ေအာက္ ရာထူးငယ္တဲ့သူနဲ႔ဆိုရင္ အထက္အရာရွိအျဖစ္ေပါ႔၊ စတဲ့ ေနရာကေန ဘဝျပဇာတ္မွာ ဆက္လက္ အသံုးေတာ္ခံေနရတယ္။ တူေတြ တူမေတြ ၾကားမွာ ဦးဦး၊ ေဒၚေဒၚ ျဖစ္သြားမယ္။ တပည့္တပမ္းေတြနဲ႔ ဆိုရင္ ဆရာ၊ ဆရာမ ျဖစ္သြားမယ္။ ကိုယ္ဟာ သူမ်ားရဲ႕ ေျမး ျဖစ္ေနႏို္င္သလိုပဲ ဘိုးဘိုး၊ ဘြားဘြားလည္း ျဖစ္ေနတတ္တယ္။
ဘဝဆိုတာကို ျပဇာတ္အျဖစ္ ခိုင္းႏႈိင္းၿပီး ေျပာမယ္ဆိုရင္ေတာ့ အဲဒီ ျပဇာတ္က တစ္ခန္းရပ္ ျပဇာတ္ မဟုတ္သလို၊ ျမန္မာကားေတြလို အစပိုင္း ၾကည့္႐ံုနဲ႔ နားလည္သြားႏိုင္မယ့္ ျပဇာတ္မ်ဳိးလည္း မဟုတ္ျပန္ဘူး။ ျပဇာတ္ေပါင္း မ်ားစြာကို ပိပိရိရိ တည္းျဖတ္ထားတဲ့ အဆံုးမရွိ ဇာတ္ကားရွည္ပဲ ျဖစ္ရမယ္။ ဒါေၾကာင့္လည္း က်ေနာ္တို႔ဟာ တစ္ခ်ိန္တည္း တၿပိဳင္တည္းမွာပဲ ဇာတ္ေကာင္အမ်ားႀကီးကို သ႐ုပ္ေဆာင္ေနရတယ္။ က်ေနာ္ အေနနဲ႔ ဆိုရင္ ဆရာအေနနဲ႔ သ႐ုပ္ေဆာင္ ဖူးသလို၊ တပည့္အေနနဲ႔လည္း ခဏခဏ သ႐ုပ္ေဆာင္ဖူးတယ္။ ေနာက္ထပ္ သ႐ုပ္ေဆာင္ေနရတဲ့ ဇာတ္ေကာင္ေတြက သား၊ အစ္ကို၊ ညီ၊ ေမာင္၊ အခ်စ္ဆံုး သူငယ္ခ်င္း၊ ငယ္သူငယ္ခ်င္း၊ သူငယ္ခ်င္း၊ လုပ္ေဖာ္ကိုင္ဖက္၊ အထက္အရာရွိ၊ ဝန္ထမ္း၊ တူ၊ မိတ္ေဆြ၊ ဘေလာ့ဂါ၊ ေဆြမ်ဳိး၊ စသျဖင့္ ေပါ႔ဗ်ာ။ တကယ္လို႔ တစ္ေနရာမွာ က်ေနာ္နဲ႔ ေနာက္ထပ္ လူငါးေယာက္ ရွိမယ္ဆုိရင္ အဲဒီ အခ်ိန္ အပိုင္းအျခားမွာ က်ေနာ္ဟာ အနည္းဆံုး ဇာတ္ေကာင္ ငါးမ်ဳိးကို တၿပိဳင္တည္း သ႐ုပ္ေဆာင္ရမွာပါ။ ဆိုၾကပါစို႔။ အဲဒီလူ ငါးေယာက္က က်ေနာ္ရဲ႕ အေဖ၊ အစ္ကုိ၊ ဆရာ၊ သူငယ္ခ်င္းနဲ႔ အဘြား ဆိုရင္ က်ေနာ္ဟာ သား၊ ညီ၊ တပည့္၊ သူငယ္ခ်င္းနဲ႔ ေျမး အျဖစ္ တလွည့္စီ ကျပေနရဦးမွာပါ။
အဲဒီလို တစ္ခ်ိန္တည္း တၿပိဳင္တည္းမွာ လူတစ္ေယာက္က ဇာတ္ေကာင္ တစ္ခုထက္ ပိုၿပီး သ႐ုပ္ေဆာင္ရတာေၾကာင့္လည္း ျပႆနာေတြ တက္လာပါတယ္။ ဥပမာအေနနဲ႔ စဥ္းစားၾကည့္ပါ။ မျဖစ္ႏိုင္မွန္း လူတိုင္း သိမွာပါ။ ဒါေပမယ့္ ဥပမာအေနနဲ႔ပဲ ေတြးၾကည့္ရေအာင္။ က်ေနာ္တို႔ သူငယ္ခ်င္းတစ္ေယာက္နဲ႔ စကားေျပာရင္ ရင္းရင္းႏွီးႏွီးပဲ ေဟ့ေကာင္ လို႔ သံုးႏႈန္းတတ္ပါတယ္။ တကယ္လို႔သာ က်န္တဲ့သူ ေလးေယာက္ကိုသာ ေဟ့ေကာင္လို႔ ေခၚၿပီး ဆက္ဆံမယ္ဆိုရင္ ဘာေတြ ျဖစ္လာမလဲ။ အစ္ကို ျဖစ္တဲ့သူနဲ႔ ျပႆနာ သိပ္ မတက္ႏိုင္ေပမယ့္ က်န္တဲ့ သံုးေယာက္နဲ႔ကေတာ့ အႀကီးအက်ယ္ ကြိဳင္မွာ ေသခ်ာတယ္။ ဘာျဖစ္လို႔လဲ။ ႐ုပ္ရွင္စကားနဲ႔ ေျပာရရင္ေတာ့ Acting နဲ႔ Dialogue လြဲသြားလို႔ေပါ႔။ ပိုခ်ဲ႕ၿပီး ေျပာရရင္ ဇာတ္ေကာင္မေျပာင္းဘဲ သ႐ုပ္ေဆာင္မိလို႔။ ဒီထက္ ပိုရွင္းရရင္ မ်က္ႏွာေပး မေျပာင္းႏိုင္လို႔ေပါ႔။
က်ေနာ္ ဆရာတစ္ေယာက္အေၾကာင္းနဲ႔ သူငယ္ခ်င္းတစ္ေယာက္အေၾကာင္း အေပၚမွာ ေျပာခဲ့ပါတယ္။ ဆရာအေနနဲ႔ သူ႔ဇနီးနဲ႔ အဆင္မေျပတဲ့ အေၾကာင္းအရင္းေတြ အမ်ားႀကီး ရွိပါလိမ့္မယ္။ အဲဒီအထဲမွာ ဇနီးသည္ကို တစ္ခါတစ္ခါ တပည့္တစ္ေယာက္အျဖစ္နဲ႔ ဆက္ဆံမိတာေၾကာင့္ ျဖစ္လာတဲ့ ျပႆနာေတြလည္း ပါႏိုင္ပါတယ္။ ေနာက္ၿပီး သူငယ္ခ်င္းအေနနဲ႔လည္း အလုပ္မွာရွိတဲ့ လူေတြကို သူရဲ႕ သူငယ္ခ်င္းေတြလို အႏိုင္ယူ ဆက္ဆံေနလို႔ ဒီျပႆနာ တက္ရတယ္လို႔ပဲ ယူဆမိတယ္။ သူငယ္ခ်င္းတစ္ေယာက္နဲ႔ စကားေျပာေနရင္း ကိုယ့္ရဲ႕ အေဖနဲ႔ စကားလွည့္ေျပာတာနဲ႔ သူငယ္ခ်င္းတစ္ေယာက္ရဲ႕ ဇာတ္ေကာင္အမူအရာကေန၊ သားတစ္ေယာက္ရဲ႕ ဇာတ္ေကာင္ အမူအရာကို ခ်က္ခ်င္း ေျပာင္းပစ္ႏိုင္ဖို႔ သိပ္အေရးႀကီးပါတယ္။ ဒါ က်ေနာ္ အျမင္ပါ။ သူငယ္ခ်င္းကို စကားေျပာေနတဲ့ မ်က္ႏွာထားတဲ့ ကိုယ္ရဲ႕ အေဖကို ဆက္ဆံလို႔ မျဖစ္ႏိုင္ပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္လည္း လူတစ္ေယာက္ဟာ တစ္ခ်ိန္တည္း တစ္ၿပိဳင္တည္းမွာ မ်က္ႏွာအမ်ားႀကီးကို ေနရာတက် လွည့္ၿပီး အသံုးက်တတ္ဖို႔ လိုတယ္လို႔ ယူဆမိတယ္။
သူငယ္ခ်င္းကို ဆက္ဆံတဲ့ မ်က္ႏွာနဲ႔ အေဖကို ဆက္ဆံရင္ ေစာ္ပေလာ္ တီးခံရမယ္။ တပည့္ကို ဆက္ဆံတဲ့ မ်က္ႏွာနဲ႔ ဇနီးသည္ကို ဆက္ဆံရင္ ေနာင္ဂ်ိန္ ပေလးရမယ္။ ကိုယ့္ေအာက္ ဝန္ထမ္းကို ဆက္ဆံတဲ့ မ်က္ႏွာနဲ႔ အထက္ အရာရွိကို ဆက္ဆံမိရင္ မာလကီးယား ႂကြသြားႏိုင္တယ္။ အဘြားကို ခၽြဲတဲ့ မ်က္ႏွာေပးနဲ႔ အေႂကြးရွင္ကို သြားဆက္ဆံရင္ ေစာင့္ကန္ ခံရမွာ ေသခ်ာတယ္။ ဒါေၾကာင့္ က်ေနာ္တို႔ မ်က္ႏွာေပး မ်ားမ်ား ထားတတ္ဖို႔လိုတယ္။ ဒီထက္ ပိုအေရးႀကီးတာက သက္ဆိုင္ရာ မ်က္ႏွာေပးကို စနစ္တက်၊ ေနရာတက် သံုးတတ္ဖို႔ပါ။ တပည့္ကို လွမ္းေဟာက္ေနေပမယ့္ ဇနီးသည္ကို ျမင္ရင္ မ်က္ႏွာခ်ဳိ ေသြးေကာင္း ေသြးရမွာေပါ႔။ တကယ္လို႔သာ မ်က္ႏွာထား တစ္ခုတည္းနဲ႔ပဲ ဇာတ္ေကာင္ အားလံုးမွာ သ႐ုပ္ေဆာင္ေနမယ္ဆိုရင္ေတာ့ အဲဒီလူဟာ အျမဲတမ္းလိုလို ျပႆနာေတြနဲ႔ပဲ ရင္ဆုိင္ေနရမွာ ေသခ်ာပါတယ္။
"က်မကို ရွင့္တပည့္မ်ား မွတ္ေနလား၊ ထစ္ခနဲဆို ႀကိမ္းလား ေမာင္းလားနဲ႔။ ဆရာလုပ္မယ္ဆိုတာခ်ည္းပဲ။"
သူငယ္ခ်င္းတစ္ေယာက္ အေၾကာင္း ေျပာျပရဦးမယ္။ သူက သူငယ္ခ်င္းေတြ ၾကားမွာေတာ့ အပစား ေပးခံရတဲ့ သူေပါ႔။ သူ႔ကိုဆို သူငယ္ခ်င္းေတြ အားလံုးက ဦးစားေပးတယ္။ သူ႔ရဲ႕ မိသားစု မျပည့္စံုမႈ အတြက္လည္း သူငယ္ခ်င္းေတြ အားလံုးက စာနာၿပီး အစစ အရာရာမွာ သူ႔ကို ကူညီၾကတယ္။ ဒါကို အခြင့္ေကာင္းယူၿပီး အႏိုင္ယူတတ္တဲ့ သူရဲ႕ အက်င့္ကို အားလံုးက ေဗြမယူဘဲ သူငယ္ခ်င္းဆိုတဲ့ ဝိေသသ တစ္ခုတည္းနဲ႔ပဲ အားလံုးကို သည္းခံေပးၾကတယ္။ အဲဒီလို အလိုက္သင့္ ေနလာၾကေတာ့ က်ေနာ္တို႔ သူငယ္ခ်င္းတစ္သိုက္ရဲ႕ ေန႔စဥ္ဘဝက ေပ်ာ္စရာပါ။ ငယ္သူငယ္ခ်င္းေကာင္းေတြ ပီပီ သည္းခံ ခြင့္လြတ္ရင္း သေဘာထားႀကီးစြာ ေနလာၾကတာကိုး။ ဒါေပမယ့္ သူ႔ခမ်ာ လုပ္ငန္းခြင္ထဲ ဝင္ေတာ့ ခဏခဏ ျပႆနာတက္လို႔ အလုပ္ေျပာင္းရတာလည္း မနည္းေတာ့ဘူး။ က်ေနာ္တို႔ တေတြ သူ႔ကို အျမဲ ေျပာျဖစ္တဲ့ စကားတစ္ခြန္း ရွိပါတယ္။
"ကိုယ့္ရဲ႕ အထက္အရာရွိ၊ လက္ေဖာ္ကိုင္ဖက္ဆိုတာ ငယ္သူငယ္ခ်င္းေတြမွ မဟုတ္ၾကဘဲ။ သူတို႔ကေတာ့ သည္းခံ ခြင့္လႊတ္လိမ့္မယ္ မထင္နဲ႔။"
က်ေနာ္တို႔ဟာ ဘဝဆိုတာကို လက္ခံရရွိၿပီ ဆိုတာနဲ႔ တာဝန္နဲ႔ ဝတၱရားေတြက အလိုလို အေနာက္ကေန ကပ္ပါ လာပါတယ္။ အူဝဲလို႔ ေအာ္ေနတဲ့ ကေလးတစ္ေယာက္ရဲ႕ တာဝန္ဟာ သူပိုင္ဆုိင္လာတဲ့ အသက္တစ္ေခ်ာင္း ဆက္လက္တည္ျမဲဖို႔အတြက္ အစာအဟာရ ျဖည့္တင္းေပးေနရတယ္။ အားလံုး သစ္ေနတဲ့ ပတ္ဝန္းက်င္ကို အျမဲ မျပတ္ ေလ့လာေနရတယ္။ ေဖေဖ၊ ေမေမ၊ ကိုကို၊ မမ၊ ဦးဦး၊ ေဒၚေဒၚ ဆိုတဲ့ ေဆြးမ်ဳိးေတြနဲ႔ ရင္းႏွီးဖို႔ ခ်ိပ္ဆက္ ယူေနရတယ္။ အသက္ေတြ တျဖည္းျဖည္း ႀကီးလာတာနဲ႔ အမွ် သူရဲ႕ အခန္းက႑နဲ႔ တာဝန္၊ ဝတၱရားေတြက မ်ားသထက္ မ်ားလာတယ္။ ႏွစ္အနည္းငယ္ၾကာေတာ့ အလိုအေလ်ာက္ တျခားလူတစ္ေယာက္ရဲ႕ အစ္ကို (သို႔) အစ္မ ျဖစ္လာတယ္။ ဒီေတာ့ အစ္ကိုတစ္ေယာက္ရဲ႕ တာဝန္အရ အငယ္ကို ထိန္းေကာင္း ထိန္းရေတာ့မယ္။ ေက်ာင္းေနၿပီ ဆိုတဲ့ အရြယ္မွာ တပည့္တစ္ေယာက္ရဲ႕ တာဝန္ေတြကို စၿပီး ထမ္းေဆာင္ရေတာ့တယ္။ စာက်က္မယ္၊ အိမ္စာလုပ္မယ္၊ စာေမးပြဲ ေအာင္ေအာင္ ေျဖမယ္ဆိုတဲ့ အလုပ္တာဝန္ေတြ အျပင္ ဆရာသမားကို ႐ိုေသရမယ္ဆိုတဲ့ အမူအက်င့္ တာဝန္ေတြပါ အလုိအေလ်ာက္ ယူလာရတယ္။
သူငယ္ခ်င္းေတြ ရလာတဲ့အခါမွာ သူငယ္ခ်င္းတစ္ေယာက္ရဲ႕ အခန္းက႑ကေန ဆက္ၿပီး ကျပရတယ္။ ဒီလိုနဲ႔ အငယ္တန္းေတြကို စာျပေပးရင္ ဂိုက္ (Guide) တစ္ေယာက္အျဖစ္ကေန တျဖည္းျဖည္း ဆရာတစ္ေယာက္ရဲ႕ တာဝန္ေတြ ယူရေကာင္း ယူရလိမ့္မယ္။ အိမ္မွာ ေနရင္လည္း မိသားစုဝင္တစ္ေယာက္ရဲ႕ တာဝန္က ရွိဦးမယ္။ တံျမတ္စည္းလွည္း၊ ၾကမ္းတိုက္ စသျဖင့္ေပါ႔။ ေနာက္ပိုင္း ခ်စ္သူေတြ ရလာေတာ့ ခ်စ္သူတစ္ေယာက္အျဖစ္၊ အိမ္ေထာင္က်ေတာ့ အိမ္ေထာင္သည္တစ္ေယာက္ အျဖစ္၊ သားသမီး ထြန္းကားလာေတာ့ မိဘတစ္ေယာက္ အျဖစ္၊ ဆက္လက္ ကျပေနရဦးမယ္။ အလုပ္မွာဆိုရင္လည္း ကိုယ့္အထက္အရာရွိနဲ႔ဆိုရင္ ကိုယ္က လက္ေအာက္ငယ္သားအျဖစ္၊ ကိုယ့္ေအာက္ ရာထူးငယ္တဲ့သူနဲ႔ဆိုရင္ အထက္အရာရွိအျဖစ္ေပါ႔၊ စတဲ့ ေနရာကေန ဘဝျပဇာတ္မွာ ဆက္လက္ အသံုးေတာ္ခံေနရတယ္။ တူေတြ တူမေတြ ၾကားမွာ ဦးဦး၊ ေဒၚေဒၚ ျဖစ္သြားမယ္။ တပည့္တပမ္းေတြနဲ႔ ဆိုရင္ ဆရာ၊ ဆရာမ ျဖစ္သြားမယ္။ ကိုယ္ဟာ သူမ်ားရဲ႕ ေျမး ျဖစ္ေနႏို္င္သလိုပဲ ဘိုးဘိုး၊ ဘြားဘြားလည္း ျဖစ္ေနတတ္တယ္။
ဘဝဆိုတာကို ျပဇာတ္အျဖစ္ ခိုင္းႏႈိင္းၿပီး ေျပာမယ္ဆိုရင္ေတာ့ အဲဒီ ျပဇာတ္က တစ္ခန္းရပ္ ျပဇာတ္ မဟုတ္သလို၊ ျမန္မာကားေတြလို အစပိုင္း ၾကည့္႐ံုနဲ႔ နားလည္သြားႏိုင္မယ့္ ျပဇာတ္မ်ဳိးလည္း မဟုတ္ျပန္ဘူး။ ျပဇာတ္ေပါင္း မ်ားစြာကို ပိပိရိရိ တည္းျဖတ္ထားတဲ့ အဆံုးမရွိ ဇာတ္ကားရွည္ပဲ ျဖစ္ရမယ္။ ဒါေၾကာင့္လည္း က်ေနာ္တို႔ဟာ တစ္ခ်ိန္တည္း တၿပိဳင္တည္းမွာပဲ ဇာတ္ေကာင္အမ်ားႀကီးကို သ႐ုပ္ေဆာင္ေနရတယ္။ က်ေနာ္ အေနနဲ႔ ဆိုရင္ ဆရာအေနနဲ႔ သ႐ုပ္ေဆာင္ ဖူးသလို၊ တပည့္အေနနဲ႔လည္း ခဏခဏ သ႐ုပ္ေဆာင္ဖူးတယ္။ ေနာက္ထပ္ သ႐ုပ္ေဆာင္ေနရတဲ့ ဇာတ္ေကာင္ေတြက သား၊ အစ္ကို၊ ညီ၊ ေမာင္၊ အခ်စ္ဆံုး သူငယ္ခ်င္း၊ ငယ္သူငယ္ခ်င္း၊ သူငယ္ခ်င္း၊ လုပ္ေဖာ္ကိုင္ဖက္၊ အထက္အရာရွိ၊ ဝန္ထမ္း၊ တူ၊ မိတ္ေဆြ၊ ဘေလာ့ဂါ၊ ေဆြမ်ဳိး၊ စသျဖင့္ ေပါ႔ဗ်ာ။ တကယ္လို႔ တစ္ေနရာမွာ က်ေနာ္နဲ႔ ေနာက္ထပ္ လူငါးေယာက္ ရွိမယ္ဆုိရင္ အဲဒီ အခ်ိန္ အပိုင္းအျခားမွာ က်ေနာ္ဟာ အနည္းဆံုး ဇာတ္ေကာင္ ငါးမ်ဳိးကို တၿပိဳင္တည္း သ႐ုပ္ေဆာင္ရမွာပါ။ ဆိုၾကပါစို႔။ အဲဒီလူ ငါးေယာက္က က်ေနာ္ရဲ႕ အေဖ၊ အစ္ကုိ၊ ဆရာ၊ သူငယ္ခ်င္းနဲ႔ အဘြား ဆိုရင္ က်ေနာ္ဟာ သား၊ ညီ၊ တပည့္၊ သူငယ္ခ်င္းနဲ႔ ေျမး အျဖစ္ တလွည့္စီ ကျပေနရဦးမွာပါ။
အဲဒီလို တစ္ခ်ိန္တည္း တၿပိဳင္တည္းမွာ လူတစ္ေယာက္က ဇာတ္ေကာင္ တစ္ခုထက္ ပိုၿပီး သ႐ုပ္ေဆာင္ရတာေၾကာင့္လည္း ျပႆနာေတြ တက္လာပါတယ္။ ဥပမာအေနနဲ႔ စဥ္းစားၾကည့္ပါ။ မျဖစ္ႏိုင္မွန္း လူတိုင္း သိမွာပါ။ ဒါေပမယ့္ ဥပမာအေနနဲ႔ပဲ ေတြးၾကည့္ရေအာင္။ က်ေနာ္တို႔ သူငယ္ခ်င္းတစ္ေယာက္နဲ႔ စကားေျပာရင္ ရင္းရင္းႏွီးႏွီးပဲ ေဟ့ေကာင္ လို႔ သံုးႏႈန္းတတ္ပါတယ္။ တကယ္လို႔သာ က်န္တဲ့သူ ေလးေယာက္ကိုသာ ေဟ့ေကာင္လို႔ ေခၚၿပီး ဆက္ဆံမယ္ဆိုရင္ ဘာေတြ ျဖစ္လာမလဲ။ အစ္ကို ျဖစ္တဲ့သူနဲ႔ ျပႆနာ သိပ္ မတက္ႏိုင္ေပမယ့္ က်န္တဲ့ သံုးေယာက္နဲ႔ကေတာ့ အႀကီးအက်ယ္ ကြိဳင္မွာ ေသခ်ာတယ္။ ဘာျဖစ္လို႔လဲ။ ႐ုပ္ရွင္စကားနဲ႔ ေျပာရရင္ေတာ့ Acting နဲ႔ Dialogue လြဲသြားလို႔ေပါ႔။ ပိုခ်ဲ႕ၿပီး ေျပာရရင္ ဇာတ္ေကာင္မေျပာင္းဘဲ သ႐ုပ္ေဆာင္မိလို႔။ ဒီထက္ ပိုရွင္းရရင္ မ်က္ႏွာေပး မေျပာင္းႏိုင္လို႔ေပါ႔။
က်ေနာ္ ဆရာတစ္ေယာက္အေၾကာင္းနဲ႔ သူငယ္ခ်င္းတစ္ေယာက္အေၾကာင္း အေပၚမွာ ေျပာခဲ့ပါတယ္။ ဆရာအေနနဲ႔ သူ႔ဇနီးနဲ႔ အဆင္မေျပတဲ့ အေၾကာင္းအရင္းေတြ အမ်ားႀကီး ရွိပါလိမ့္မယ္။ အဲဒီအထဲမွာ ဇနီးသည္ကို တစ္ခါတစ္ခါ တပည့္တစ္ေယာက္အျဖစ္နဲ႔ ဆက္ဆံမိတာေၾကာင့္ ျဖစ္လာတဲ့ ျပႆနာေတြလည္း ပါႏိုင္ပါတယ္။ ေနာက္ၿပီး သူငယ္ခ်င္းအေနနဲ႔လည္း အလုပ္မွာရွိတဲ့ လူေတြကို သူရဲ႕ သူငယ္ခ်င္းေတြလို အႏိုင္ယူ ဆက္ဆံေနလို႔ ဒီျပႆနာ တက္ရတယ္လို႔ပဲ ယူဆမိတယ္။ သူငယ္ခ်င္းတစ္ေယာက္နဲ႔ စကားေျပာေနရင္း ကိုယ့္ရဲ႕ အေဖနဲ႔ စကားလွည့္ေျပာတာနဲ႔ သူငယ္ခ်င္းတစ္ေယာက္ရဲ႕ ဇာတ္ေကာင္အမူအရာကေန၊ သားတစ္ေယာက္ရဲ႕ ဇာတ္ေကာင္ အမူအရာကို ခ်က္ခ်င္း ေျပာင္းပစ္ႏိုင္ဖို႔ သိပ္အေရးႀကီးပါတယ္။ ဒါ က်ေနာ္ အျမင္ပါ။ သူငယ္ခ်င္းကို စကားေျပာေနတဲ့ မ်က္ႏွာထားတဲ့ ကိုယ္ရဲ႕ အေဖကို ဆက္ဆံလို႔ မျဖစ္ႏိုင္ပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္လည္း လူတစ္ေယာက္ဟာ တစ္ခ်ိန္တည္း တစ္ၿပိဳင္တည္းမွာ မ်က္ႏွာအမ်ားႀကီးကို ေနရာတက် လွည့္ၿပီး အသံုးက်တတ္ဖို႔ လိုတယ္လို႔ ယူဆမိတယ္။
သူငယ္ခ်င္းကို ဆက္ဆံတဲ့ မ်က္ႏွာနဲ႔ အေဖကို ဆက္ဆံရင္ ေစာ္ပေလာ္ တီးခံရမယ္။ တပည့္ကို ဆက္ဆံတဲ့ မ်က္ႏွာနဲ႔ ဇနီးသည္ကို ဆက္ဆံရင္ ေနာင္ဂ်ိန္ ပေလးရမယ္။ ကိုယ့္ေအာက္ ဝန္ထမ္းကို ဆက္ဆံတဲ့ မ်က္ႏွာနဲ႔ အထက္ အရာရွိကို ဆက္ဆံမိရင္ မာလကီးယား ႂကြသြားႏိုင္တယ္။ အဘြားကို ခၽြဲတဲ့ မ်က္ႏွာေပးနဲ႔ အေႂကြးရွင္ကို သြားဆက္ဆံရင္ ေစာင့္ကန္ ခံရမွာ ေသခ်ာတယ္။ ဒါေၾကာင့္ က်ေနာ္တို႔ မ်က္ႏွာေပး မ်ားမ်ား ထားတတ္ဖို႔လိုတယ္။ ဒီထက္ ပိုအေရးႀကီးတာက သက္ဆိုင္ရာ မ်က္ႏွာေပးကို စနစ္တက်၊ ေနရာတက် သံုးတတ္ဖို႔ပါ။ တပည့္ကို လွမ္းေဟာက္ေနေပမယ့္ ဇနီးသည္ကို ျမင္ရင္ မ်က္ႏွာခ်ဳိ ေသြးေကာင္း ေသြးရမွာေပါ႔။ တကယ္လို႔သာ မ်က္ႏွာထား တစ္ခုတည္းနဲ႔ပဲ ဇာတ္ေကာင္ အားလံုးမွာ သ႐ုပ္ေဆာင္ေနမယ္ဆိုရင္ေတာ့ အဲဒီလူဟာ အျမဲတမ္းလိုလို ျပႆနာေတြနဲ႔ပဲ ရင္ဆုိင္ေနရမွာ ေသခ်ာပါတယ္။
ဤပို႔စ္အား Thursday, February 05, 2009 ေန႔တြင္ ေရးသားထားၿပီး
ေတြးစရာ
နာမည္ျဖင့္ အၫႊန္း သက္မွတ္ထားပါသည္။
ကြန္းမန္႔မ်ားအား အခ်ိန္ႏွင့္ တေျပးညီ သိလိုလွ်င္ RSS 2.0 ျဖင့္ ေတာင္းဆုိ၍ ရယူႏုိင္သည္။
လာရင္းေနရာ သို႔ ျပန္လည္ သြားေရာက္ႏုိင္ပါသည္။
Thursday, February 05, 2009
|
စာညွှန်း
ေတြးစရာ