လောကမှာ ကတ်သီးကတ်သပ် ဖြစ်နေတာတွေ အများကြီးပါ။ တကယ်တမ်း ကျွန်တော်က ကပ်တာ မဟုတ်ပါဘူး။ စဉ်းစားကြည့်လေ၊ ပီကေက သူ့ဖာသာ မကပ်ပါဘူး။ သူ့ကို တစ်ခုခုက လာကပ်လို့ နေမှာပေါ့။
သံေပါက္ကဗ်ာ စပ္နည္း
15 January 2009
တီးျခင္းအစ၊ လက္ခုပ္က
ကျခင္းအစ၊ လက္ေျမႇာက္က
သီခ်င္းအစ၊ သံေပါက္က
ဆိုတဲ့အတိုင္း သီခ်င္း၊ ကဗ်ာကို ေလ့လာခ်င္သူေတြအတြက္ ပထမဆံုးအေနနဲ႔ သံေပါက္ကဗ်ာစပ္နည္းကို စၿပီး နားလည္ဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။ ဒီေနရာမွာ သီခ်င္းနဲ႔ ကဗ်ာကို တစ္တြဲတည္း တြဲၿပီး ေဖာ္ျပထားလို႔ နည္းနည္းေလး ေၾကာင္အမ္းအမ္း ျဖစ္ေနမယ္ ထင္တယ္။ ကဗ်ာလကၤာ စပ္နည္းကို အေျခခံအားျဖင့္ ႏွစ္မ်ဳိး ခြဲထားပါတယ္။
သံေပါက္စပ္နည္း
(၁)အမည္ေခၚတြင္ပံု
(၂) အမ်ဳိးအစား
(၃) အပိုဒ္အေရအတြက္
(၄) အကၡရာ အလံုးအေရအတြက္
(၅) အစပ္ ကာရန္ ယူပံု
(၆) ေလျပင္း - ေလေလွ်ာ့ (ဂ႐ု - လဟု) ထည့္ပံု
(၇) သတိထားသင့္ေသာ အျပစ္မ်ား
(၈) ေလ့လာစရာ ဥပမာ သံေပါက္မ်ား
- အကၡရာ - ဂိုဏ္း၊ ဂ႐ု - လဟု၊ ဒီဃ - ရႆ၊ အပိုဒ္ - အပုဒ္၊ အအုပ္ - အခံ၊ ကာရန္ - အထား၊ ေလသြား - ေလယူ စတာေတြနဲ႔ စီစစ္ေဝဖန္ၿပီး ေရးစပ္ရတဲ့ ကဗ်ာစပ္နည္းတစ္မ်ဳိး။
- ႏွဲေမာင္း၊ ေၾကးနင္း၊ ခြက္ခြင္းအစံု၊ ဆိုင္းဗံု၊ ပတ္ေဗ်ာ၊ တေယာ၊ ေစာင္းညႇင္း၊ ဒံုမင္း၊ ပတ္သာ၊ လမၸရာ စတဲ့ တူရိယာအသံကို လိုက္ၿပီး တီးလံုး၊ တီးကြက္၊ မႈတ္ခ်က္၊ မႈတ္နည္း၊ စည္းခ်က္၊ ဝါးခ်က္၊ ဒံုးခ်က္ေတြနဲ႔ ကိုက္ညီေအာင္ ေရးစပ္ရတဲ့ သီခ်င္းစပ္နည္းတစ္မ်ဳိး။
သံေပါက္စပ္နည္း
(၁)အမည္ေခၚတြင္ပံု
(၂) အမ်ဳိးအစား
(၃) အပိုဒ္အေရအတြက္
(၄) အကၡရာ အလံုးအေရအတြက္
(၅) အစပ္ ကာရန္ ယူပံု
(၆) ေလျပင္း - ေလေလွ်ာ့ (ဂ႐ု - လဟု) ထည့္ပံု
(၇) သတိထားသင့္ေသာ အျပစ္မ်ား
(၈) ေလ့လာစရာ ဥပမာ သံေပါက္မ်ား
(၁)အမည္ေခၚတြင္ပံု
သံေပါက္လို႔ ေခၚရတဲ့ အေၾကာင္းက အသံကို ေပါက္ေအာင္ ေပၚေပၚလြင္လြင္ ထင္ထင္ရွားရွား စပ္ဆို သီကံုးထားလို႔ ျဖစ္ပါတယ္။
(၂) အမ်ဳိးအစား
သံေပါက္ကဗ်ာမွာ ငါးလံုးခ်သံေပါက္ နဲ႔ ခုနစ္လံုးခ် သံေပါက္ ဆိုၿပီး ႏွစ္မ်ဳိး ရွိပါတယ္။
(၃) အပိုဒ္အေရအတြက္
သံေပါက္ ႏွစ္မ်ဳိးစလံုးမွာ ပထမပိုဒ္၊ ဒုတိယပိုဒ္၊ တတိယပိုဒ္ ဆိုၿပီး ေပါင္း သံုး ပဒ၊ သံုးပုိဒ္စီ ရွိပါတယ္။
(၄) အကၡရာ အလံုးအေရအတြက္
ငါးလံုးခ် သံေပါက္မွာ ဆိုရင္
ခုနစ္လံုးခ် သံေပါက္မွာ ဆိုရင္
(၅) အစပ္ ကာရန္ ယူပံု
ငါးလံုးခ် သံေပါက္မွာ ဆိုရင္
ဝ ဝ ဝ x
ဝ ဝ x
ဝ x ဝ ဝ ဝ
ခုနစ္လံုးခ် သံေပါက္မွာ ဆိုရင္
ဝ ဝ ဝ x
ဝ ဝ x
ဝ x ဝ v ဝ ဝ v
အဲဒီလို အစပ္ကာရန္ေတြ မွန္ကန္ေအာင္ ဖြဲ႕စပ္ထားတဲ့ အပိုဒ္ သံုး ပုိဒ္ကို တစ္ပုဒ္ အျဖစ္နဲ႔ သက္မွတ္ၿပီး သံေပါက္ကို တစ္ပုဒ္၊ ႏွစ္ပုဒ္၊ သံုးေလးပုဒ္ ကိုယ္ ႀကိဳက္သလို ေရးဖြဲ႕ႏိုင္ပါတယ္။ တကယ္လို႔ အပုဒ္ အမ်ားႀကီး ေရးသားမယ္ ဆိုရင္ေတာ့ ပထမအပုဒ္ရဲ႕ အဆံုး ကာရန္နဲ႔ ဒုတိယအပုဒ္ရဲ႕ အဆံုးကာရံ စသျဖင့္ အပုဒ္တိုင္းရဲ႕ အဆံုးကာရန္က တစ္မ်ဳိးတည္း ထပ္မိေနရပါဦးမယ္။
(၆) ေလျပင္း - ေလေလွ်ာ့ (ဂ႐ု - လဟု) ထည့္ပံု
သံေပါက္ ႏွစ္မ်ဳိးစလံုးမွာ ဘယ္ေနရာ ဘယ္အကၡရာမွာ ေလျပင္း (သို႔) ေလေလွ်ာ့ ျဖစ္ရမယ္လို႔ သက္မွတ္ထားခ်က္ မရွိပါဘူး။ ဘာျဖစ္လို႔လဲဆိုေတာ့ ေလျပင္း (သို႔) ေလေလွ်ာ့ကို ဘယ္အကၡရာ ေနရာမွာပဲ ထားထား ရြတ္ဖတ္တဲ့အခါ ေခ်ာေမာ ေျပျပစ္ေနတုန္းပဲ ဆိုတာ ေတြ႕ရပါလိမ့္မယ္။ ဒါေပမယ့္ သံေပါက္ တစ္ပုဒ္ တစ္ပုဒ္စီမွာ ေလျပင္းခ်ည္း သက္သက္၊ ေလေလွ်ာ့ခ်ည္း သက္သက္ ထားၿပီး မေရးသင့္ပါဘူး။ အဲဒီလို ေရးရင္ ရြတ္ဖတ္လို႔ မေကာင္းေတာ့ပါဘူး။
(၇) သတိထားသင့္ေသာ အျပစ္မ်ား
သံေပါက္မွာ သတိထားစရာ အျပစ္ႏွစ္ခုက ဝဂ္နင္းအျပစ္နဲ႔ ခြာေထာက္အျပစ္ပါ။ အဲဒီ အျပစ္ႏွစ္ခုကို အၾကမ္းဖ်ဉ္း ရွင္းျပပါ႔မယ္။
(၈) ေလ့လာစရာ ဥပမာ သံေပါက္မ်ား
အေပၚမွာ တင္ျပခဲ့တာကို ျခံဳငံုၾကည့္လို႔ရေအာင္ ဥပမာတခ်ဳိ႕ကို တင္ျပလိုက္ပါတယ္။
သံေပါက္လို႔ ေခၚရတဲ့ အေၾကာင္းက အသံကို ေပါက္ေအာင္ ေပၚေပၚလြင္လြင္ ထင္ထင္ရွားရွား စပ္ဆို သီကံုးထားလို႔ ျဖစ္ပါတယ္။
(၂) အမ်ဳိးအစား
သံေပါက္ကဗ်ာမွာ ငါးလံုးခ်သံေပါက္ နဲ႔ ခုနစ္လံုးခ် သံေပါက္ ဆိုၿပီး ႏွစ္မ်ဳိး ရွိပါတယ္။
(၃) အပိုဒ္အေရအတြက္
သံေပါက္ ႏွစ္မ်ဳိးစလံုးမွာ ပထမပိုဒ္၊ ဒုတိယပိုဒ္၊ တတိယပိုဒ္ ဆိုၿပီး ေပါင္း သံုး ပဒ၊ သံုးပုိဒ္စီ ရွိပါတယ္။
(၄) အကၡရာ အလံုးအေရအတြက္
ငါးလံုးခ် သံေပါက္မွာ ဆိုရင္
- ပထမပိုဒ္မွာ အကၡရာ ေလး (၄) လံုး၊
- ဒုတိယပိုဒ္မွာ အကၡရာ သံုး (၃) လံုး၊
- တတိယပိုဒ္မွာ အကၡရာ ငါး (၅) လံုး
ခုနစ္လံုးခ် သံေပါက္မွာ ဆိုရင္
- ပထမပိုဒ္မွာ အကၡရာ ေလး (၄) လံုး၊
- ဒုတိယပိုဒ္မွာ အကၡရာ သံုး (၃) လံုး၊
- တတိယပိုဒ္မွာ အကၡရာ ခုနစ္ (၇) လံုး
(၅) အစပ္ ကာရန္ ယူပံု
ငါးလံုးခ် သံေပါက္မွာ ဆိုရင္
- ပထမပိုဒ္ရဲ႕ အဆံုးျဖစ္တဲ့ စတုတၳ အကၡရာ နဲ႔
- ဒုတိယပိုဒ္ရဲ႕ အဆံုးျဖစ္တဲ့ တတိယ အကၡရာ နဲ႔
- တတိယပိုဒ္ရဲ႕ ဒုတိယ အကၡရာ၊
ဝ ဝ ဝ x
ဝ ဝ x
ဝ x ဝ ဝ ဝ
ခုနစ္လံုးခ် သံေပါက္မွာ ဆိုရင္
- ပထမပိုဒ္ရဲ႕ စတုတၳ အကၡရာ နဲ႔
- ဒုတိယပိုဒ္ရဲ႕ တတိယ အကၡရာ နဲ႔
- တတိယပိုဒ္ရဲ႕ ဒုတိယ အကၡရာ၊
ဝ ဝ ဝ x
ဝ ဝ x
ဝ x ဝ v ဝ ဝ v
အဲဒီလို အစပ္ကာရန္ေတြ မွန္ကန္ေအာင္ ဖြဲ႕စပ္ထားတဲ့ အပိုဒ္ သံုး ပုိဒ္ကို တစ္ပုဒ္ အျဖစ္နဲ႔ သက္မွတ္ၿပီး သံေပါက္ကို တစ္ပုဒ္၊ ႏွစ္ပုဒ္၊ သံုးေလးပုဒ္ ကိုယ္ ႀကိဳက္သလို ေရးဖြဲ႕ႏိုင္ပါတယ္။ တကယ္လို႔ အပုဒ္ အမ်ားႀကီး ေရးသားမယ္ ဆိုရင္ေတာ့ ပထမအပုဒ္ရဲ႕ အဆံုး ကာရန္နဲ႔ ဒုတိယအပုဒ္ရဲ႕ အဆံုးကာရံ စသျဖင့္ အပုဒ္တိုင္းရဲ႕ အဆံုးကာရန္က တစ္မ်ဳိးတည္း ထပ္မိေနရပါဦးမယ္။
(၆) ေလျပင္း - ေလေလွ်ာ့ (ဂ႐ု - လဟု) ထည့္ပံု
သံေပါက္ ႏွစ္မ်ဳိးစလံုးမွာ ဘယ္ေနရာ ဘယ္အကၡရာမွာ ေလျပင္း (သို႔) ေလေလွ်ာ့ ျဖစ္ရမယ္လို႔ သက္မွတ္ထားခ်က္ မရွိပါဘူး။ ဘာျဖစ္လို႔လဲဆိုေတာ့ ေလျပင္း (သို႔) ေလေလွ်ာ့ကို ဘယ္အကၡရာ ေနရာမွာပဲ ထားထား ရြတ္ဖတ္တဲ့အခါ ေခ်ာေမာ ေျပျပစ္ေနတုန္းပဲ ဆိုတာ ေတြ႕ရပါလိမ့္မယ္။ ဒါေပမယ့္ သံေပါက္ တစ္ပုဒ္ တစ္ပုဒ္စီမွာ ေလျပင္းခ်ည္း သက္သက္၊ ေလေလွ်ာ့ခ်ည္း သက္သက္ ထားၿပီး မေရးသင့္ပါဘူး။ အဲဒီလို ေရးရင္ ရြတ္ဖတ္လို႔ မေကာင္းေတာ့ပါဘူး။
(၇) သတိထားသင့္ေသာ အျပစ္မ်ား
သံေပါက္မွာ သတိထားစရာ အျပစ္ႏွစ္ခုက ဝဂ္နင္းအျပစ္နဲ႔ ခြာေထာက္အျပစ္ပါ။ အဲဒီ အျပစ္ႏွစ္ခုကို အၾကမ္းဖ်ဉ္း ရွင္းျပပါ႔မယ္။
- ဝဂ္နင္းအျပစ္ဆိုတာ ကာရန္ယူတဲ့ အခါမွာ နီးနီးကပ္ကပ္ ရွိေနတဲ့ အပိုဒ္ ႏွစ္ပုိဒ္မွာ အကၡရာတူ၊ အသတ္တူ၊ အသံတူ ျပန္ယူထားတာကို ေခၚပါတယ္။ အဓိပၸာယ္က ကပ္လ်က္ အပိုဒ္ႏွစ္ခုမွာ အကၡရာတူ ျပန္သံုးထားတဲ့ အျပစ္ပါ။ ေရွ႕တစ္ပိုဒ္မွာ "ထန္" ကာရန္ကို ယူထားၿပီး ေနာက္တစ္ပိုဒ္မွာလည္း "ထန္" ကာရန္ကို ျပန္ယူထားမယ္ဆိုရင္ ဝဂ္နင္းအျပစ္ သင့္ပါတယ္။
- ခြာေထာက္အျပစ္ ဆိုတာကေတာ့ တစ္ပိုဒ္ေက်ာ္မွာ အကၡရာတူ၊ အသတ္တူ၊ အသံတူ ျပန္ယူထားတာကို ေခၚပါတယ္။ ပထမပိုဒ္မွာ "ထန္" ကာရန္ ယူထားၿပီး တတိယအပုိဒ္မွာလည္း "ထန္" ကာရန္ကုိပဲ ျပန္ယူထားရင္ ခြာေထာက္အျပစ္ သင့္ပါတယ္။
(၈) ေလ့လာစရာ ဥပမာ သံေပါက္မ်ား
အေပၚမွာ တင္ျပခဲ့တာကို ျခံဳငံုၾကည့္လို႔ရေအာင္ ဥပမာတခ်ဳိ႕ကို တင္ျပလိုက္ပါတယ္။
ငါးလံုးခ်သံေပါက္
နႏၵမာလိနီ၊ က်မ္းအဆီ၊ သညီႀကိဳင္သင္းထံု။
ဟာသသညာ၊ စီကံုးရာ၊ ကဗ်ာၫြန္႔ေပါင္းစံု။
မွတ္ေၾကာင္းမွတ္အပ္၊ ဤႏွစ္ရပ္၊ ေရာစပ္သီကံုးျခံဳ။
ကဗ်ဳပေဒ၊ သူ႔အေျခ၊ ႐ႈေလနည္းဖံုဖံု။
သံေပါက္စပ္ဝယ္၊ တတ္အလြယ္၊ မွတ္ဖြယ္ဥဒါဟ႐ုဏ္။
သူ႔နည္းစပ္မူ၊ ထပ္အတူ၊ မွတ္ယူၾကံလင့္ကုန္။
ဟာသသညာ၊ စီကံုးရာ၊ ကဗ်ာၫြန္႔ေပါင္းစံု။
မွတ္ေၾကာင္းမွတ္အပ္၊ ဤႏွစ္ရပ္၊ ေရာစပ္သီကံုးျခံဳ။
ကဗ်ဳပေဒ၊ သူ႔အေျခ၊ ႐ႈေလနည္းဖံုဖံု။
သံေပါက္စပ္ဝယ္၊ တတ္အလြယ္၊ မွတ္ဖြယ္ဥဒါဟ႐ုဏ္။
သူ႔နည္းစပ္မူ၊ ထပ္အတူ၊ မွတ္ယူၾကံလင့္ကုန္။
ခုနစ္လံုးခ်သံေပါက္
သံေပါက္စပ္ဖြယ္၊ အဓိပၸာယ္၊ အက်ယ္ေဖာ္ျပ ယင္းသို႔ပ။
အပိုဒ္ထံုးစံ၊ ထားရျပန္၊ ဧကန္႐ႈၾက သံုးပဒ။
စ ပိုဒ္ေလးလံုး၊ လယ္ ပိုဒ္သံုး၊ အဆံုး ငါးခ်ခြန္လည္းရ။
ပ စ ဒု သံုး၊ တ ဒု လံုး၊ ခြန္ဆံုး တုတၳ ကာရ ႏၲ။
ဤသည့္နမူ၊ သင္မွတ္ယူ၊ တဆူေနလ ကဝိႏၵ။
ခၽြင္းခ်က္သံေပါက္တခ်ဳိ႕
ႀကိယာေျခာက္ဆယ္၊ အသြယ္သြယ္၊ အဘယ္က်မ္းက ထြက္သနည္း။
သံုးဆယ့္သံုးသြယ္၊ ဗ်ည္းကက်ယ္၊ ဘယ္သူ ဘယ္ဗ်ည္း စပ္သနည္း။
က်ယ္လွ်င္ကားခ်ဲ႕၊ ပဲ့လွ်င္ဖဲ့၊ ႏြဲ႕လွ်င္ကားသတ္ ဘယ္ေၾကာင့္နည္း။
မွ - ရွင္နႏၵဓဇဆို စြယ္စံုေက်ာ္ထင္က်မ္း
ႏြယ္ပန္း-ပန္းခြာညိဳ၊ ႏွင္းစုိစုိ၊ ျပာသို ေဆာင္းလရက္။
ပြင့္ခက္-ခက္လွစံ၊ ျမခ်ပ္ရံ၊ ဝတ္ဆံႀကိဳင္နံ႔မ်က္။
ေရႊခ်က္-ခ်က္ျမႇဳပ္ရာ၊ မင္းဝံခ်ာ၊ သီတာပတ္ရစ္လ်က္။
မွ - ေလခဝုၯိက်မ္း
ဓါးသငယ္ ေရႊေခြး၊ လက္ေတာ္ေႏြး၊ မေကြးေတာသီးယွက္၊ ရွေလ မင္းႀကီးလက္။
ျမင္းစိုင္းၿမိဳ႕ေရႊနန္း၊ သာယာဆန္း၊ ရစ္သန္းသင္းတြဲေျမာင္း၊ ျမင့္ျမတ္ ေတာင္သာေလ်ာင္း။
မွ - ေလခဝုၯိက်မ္း
ကိုးကားက်မ္းမ်ား
အပိုဒ္ထံုးစံ၊ ထားရျပန္၊ ဧကန္႐ႈၾက သံုးပဒ။
စ ပိုဒ္ေလးလံုး၊ လယ္ ပိုဒ္သံုး၊ အဆံုး ငါးခ်ခြန္လည္းရ။
ပ စ ဒု သံုး၊ တ ဒု လံုး၊ ခြန္ဆံုး တုတၳ ကာရ ႏၲ။
ဤသည့္နမူ၊ သင္မွတ္ယူ၊ တဆူေနလ ကဝိႏၵ။
ခၽြင္းခ်က္သံေပါက္တခ်ဳိ႕
ႀကိယာေျခာက္ဆယ္၊ အသြယ္သြယ္၊ အဘယ္က်မ္းက ထြက္သနည္း။
သံုးဆယ့္သံုးသြယ္၊ ဗ်ည္းကက်ယ္၊ ဘယ္သူ ဘယ္ဗ်ည္း စပ္သနည္း။
က်ယ္လွ်င္ကားခ်ဲ႕၊ ပဲ့လွ်င္ဖဲ့၊ ႏြဲ႕လွ်င္ကားသတ္ ဘယ္ေၾကာင့္နည္း။
မွ - ရွင္နႏၵဓဇဆို စြယ္စံုေက်ာ္ထင္က်မ္း
ႏြယ္ပန္း-ပန္းခြာညိဳ၊ ႏွင္းစုိစုိ၊ ျပာသို ေဆာင္းလရက္။
ပြင့္ခက္-ခက္လွစံ၊ ျမခ်ပ္ရံ၊ ဝတ္ဆံႀကိဳင္နံ႔မ်က္။
ေရႊခ်က္-ခ်က္ျမႇဳပ္ရာ၊ မင္းဝံခ်ာ၊ သီတာပတ္ရစ္လ်က္။
မွ - ေလခဝုၯိက်မ္း
ဓါးသငယ္ ေရႊေခြး၊ လက္ေတာ္ေႏြး၊ မေကြးေတာသီးယွက္၊ ရွေလ မင္းႀကီးလက္။
ျမင္းစိုင္းၿမိဳ႕ေရႊနန္း၊ သာယာဆန္း၊ ရစ္သန္းသင္းတြဲေျမာင္း၊ ျမင့္ျမတ္ ေတာင္သာေလ်ာင္း။
မွ - ေလခဝုၯိက်မ္း
ကိုးကားက်မ္းမ်ား
- ကဗ်ာစြယ္စံုက်မ္းႀကီး - ဓမၼာစရိယ ဦးထြန္းေရႊ
- ကဗ်ာဖြဲ႕နည္းနိသ်ည္း - ဒဂုန္ဦးစန္းေငြ
- အထက္တန္း ျမန္မာကဗ်ာဖြဲ႕နည္းက်မ္း - ဖိုးစိန္
ဤပို႔စ္အား Thursday, January 15, 2009 ေန႔တြင္ ေရးသားထားၿပီး
ျမန္မာစာေပ
နာမည္ျဖင့္ အၫႊန္း သက္မွတ္ထားပါသည္။
ကြန္းမန္႔မ်ားအား အခ်ိန္ႏွင့္ တေျပးညီ သိလိုလွ်င္ RSS 2.0 ျဖင့္ ေတာင္းဆုိ၍ ရယူႏုိင္သည္။
လာရင္းေနရာ သို႔ ျပန္လည္ သြားေရာက္ႏုိင္ပါသည္။
Thursday, January 15, 2009
|
စာညွှန်း
ျမန္မာစာေပ