လောကမှာ ကတ်သီးကတ်သပ် ဖြစ်နေတာတွေ အများကြီးပါ။ တကယ်တမ်း ကျွန်တော်က ကပ်တာ မဟုတ်ပါဘူး။ စဉ်းစားကြည့်လေ၊ ပီကေက သူ့ဖာသာ မကပ်ပါဘူး။ သူ့ကို တစ်ခုခုက လာကပ်လို့ နေမှာပေါ့။
လိမ္တယ္ ညာတယ္
26 November 2007
ၿပီးခဲ့တဲ့ ပို႔စ္ထဲမွာ ညာတာနဲ႔ လိမ္တာ ေျပာရင္းနဲ႔ ဒီ ပို႔စ္ေလးကုိ ေရးမယ္လို႔ မေန႔ကတည္းက က်ိန္းထားတာ။ လိမ္တယ္၊ ညာတယ္၊ ေပြလိမ္႐ႈပ္တယ္ ဆိုတာကုိ စဥ္းစားမိေတာ့ ဖတ္ခဲ့ဖူးတဲ့ စာအုပ္ ႏွစ္အုပ္ကုိ သြားသတိရတယ္။ ဒါနဲ႔ မနက္က အဲဒီ စာအုပ္ေတြ ျပန္ေမႊရွာလိုက္ၿပီး ျပန္ဖတ္လိုက္တယ္။ စာအုပ္က စိတ္ပညာအေၾကာင္း ေရးထားတာ။ သာမန္ အသိပညာ ရွိတဲ့လူေတြ ဖတ္ႏုိင္ေအာင္ ေရးထားတယ္။ အဲဒီ အထဲမွာ လိမ္တာ ညာတာနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ေဆာင္းပါး တစ္ပုဒ္ အေနနဲ႔ ေရးထားတယ္။ အဲဒီ ေဆာင္းပါးကုိ က်ေနာ္ ျပန္ ကုိးကားၿပီး နည္းနည္းေလး တင္ျပခ်င္လို႔ပါ။
က်ေနာ္ ငယ္ငယ္ကတည္းက ကိုယ့္ကုိ လာညာရင္ သိပ္မုန္းပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ လူ႔ဘ၀ လမ္းခရီးမွာ ဘယ္သူေတြ မညာဘဲ လမ္းခရီးကုိ သြားႏုိင္ၾကသလဲလို႔ ေမးလာရင္ ဘယ္သူမွ မရွိပါဘူး .. ေနာ္။ ဒါေၾကာင့္လည္း က်ေနာ္ မညာတတ္ေပမယ့္ အလိမ္အေခါက္ ကေလးကေတာ့ အေတာ္ ကၽြမ္းသား။ တစ္ခါတစ္ေလမွာ အမွန္ကို ေျပာလုိ႔ အဆင္မေျပတဲ့ အခ်ိန္မွာ အဲဒီ အမွန္ကို မေျပာေတာ့ဘဲ တစ္ျခားဆင္တူ မွန္တာ တစ္ခုကုိ အစားထုိး ေျပာရတယ္။ ဥပမာ က်ေနာ္ ၁၀ တန္း ေက်ာင္းသားဘ၀က အတန္းထဲက ေကာင္မေလး တစ္ေယာက္အိမ္ေရွ႕ သြား၀ုိက္ခ်င္တယ္။ အျပင္ထြက္ေတာ့ အေမက ဘယ္သြားမလဲလို႔ ေမးတယ္။ က်ေနာ္ ဒီကိစၥမွာ အမွန္အတိုင္း ဘယ္ေျပာျပလို႔ ျဖစ္မလဲေနာ္။ ဒါေပမယ့္ က်ေနာ္ မညာခ်င္ဘူးေလ။ ဒီေတာ့ က်ေနာ္ သူငယ္ခ်င္းတစ္ေယာက္ရဲ႕ နာမည္ကို အလြဲသံုးစား လုပ္ရတယ္။ ျမတ္ကိုဆီ သြားမလို႔ပါလို႔ အေမ့ကုိ ေျပာရတယ္။ ဒါနဲ႔ က်ေနာ္ ညာေျပာတယ္ မျဖစ္ေအာင္ အရင္ဆံုး ျမတ္ကို ဆီကုိ သြားတယ္။ အဲဒီမွာ ၁၅ မိနစ္ေလာက္ ေနၿပီးမွ ေကာင္မေလးအိမ္ဘက္ သြားတယ္။ ကဲ ... အခုကိစၥမွာ က်ေနာ္ ညာခဲ့တယ္လို႔ ေျပာမလား။ လိမ္ခဲ့တယ္လို႔ ေျပာမလား။ တကယ္တမ္း က်ေနာ္ အေမ့ကို အမွန္အတိုင္း ေျပာခဲ့တာပါ။ ဒါေပမယ့္ ဒီထက္ မွန္တာတစ္ခုကုိ ေျပာဖို႔ ခ်န္ခဲ့တယ္ေလ။ က်ေနာ္ အေမ့ကုိ မညာခဲ့ဖူးဘူး။ ဒါေပမယ့္ ဒီလုိ လုပ္ခဲ့တာေတြေတာ့ အပံုလုိက္ႀကီးပါ။
က်ေနာ္ ငယ္ငယ္ကတည္းက ကိုယ့္ကုိ လာညာရင္ သိပ္မုန္းပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ လူ႔ဘ၀ လမ္းခရီးမွာ ဘယ္သူေတြ မညာဘဲ လမ္းခရီးကုိ သြားႏုိင္ၾကသလဲလို႔ ေမးလာရင္ ဘယ္သူမွ မရွိပါဘူး .. ေနာ္။ ဒါေၾကာင့္လည္း က်ေနာ္ မညာတတ္ေပမယ့္ အလိမ္အေခါက္ ကေလးကေတာ့ အေတာ္ ကၽြမ္းသား။ တစ္ခါတစ္ေလမွာ အမွန္ကို ေျပာလုိ႔ အဆင္မေျပတဲ့ အခ်ိန္မွာ အဲဒီ အမွန္ကို မေျပာေတာ့ဘဲ တစ္ျခားဆင္တူ မွန္တာ တစ္ခုကုိ အစားထုိး ေျပာရတယ္။ ဥပမာ က်ေနာ္ ၁၀ တန္း ေက်ာင္းသားဘ၀က အတန္းထဲက ေကာင္မေလး တစ္ေယာက္အိမ္ေရွ႕ သြား၀ုိက္ခ်င္တယ္။ အျပင္ထြက္ေတာ့ အေမက ဘယ္သြားမလဲလို႔ ေမးတယ္။ က်ေနာ္ ဒီကိစၥမွာ အမွန္အတိုင္း ဘယ္ေျပာျပလို႔ ျဖစ္မလဲေနာ္။ ဒါေပမယ့္ က်ေနာ္ မညာခ်င္ဘူးေလ။ ဒီေတာ့ က်ေနာ္ သူငယ္ခ်င္းတစ္ေယာက္ရဲ႕ နာမည္ကို အလြဲသံုးစား လုပ္ရတယ္။ ျမတ္ကိုဆီ သြားမလို႔ပါလို႔ အေမ့ကုိ ေျပာရတယ္။ ဒါနဲ႔ က်ေနာ္ ညာေျပာတယ္ မျဖစ္ေအာင္ အရင္ဆံုး ျမတ္ကို ဆီကုိ သြားတယ္။ အဲဒီမွာ ၁၅ မိနစ္ေလာက္ ေနၿပီးမွ ေကာင္မေလးအိမ္ဘက္ သြားတယ္။ ကဲ ... အခုကိစၥမွာ က်ေနာ္ ညာခဲ့တယ္လို႔ ေျပာမလား။ လိမ္ခဲ့တယ္လို႔ ေျပာမလား။ တကယ္တမ္း က်ေနာ္ အေမ့ကို အမွန္အတိုင္း ေျပာခဲ့တာပါ။ ဒါေပမယ့္ ဒီထက္ မွန္တာတစ္ခုကုိ ေျပာဖို႔ ခ်န္ခဲ့တယ္ေလ။ က်ေနာ္ အေမ့ကုိ မညာခဲ့ဖူးဘူး။ ဒါေပမယ့္ ဒီလုိ လုပ္ခဲ့တာေတြေတာ့ အပံုလုိက္ႀကီးပါ။
အခု လူ႕ေလာကထဲ ႐ံုးကန္လာရေတာ့ ပိုဆိုးလာတယ္။ အမွန္အတိုင္း ေျပာလို႔ မျဖစ္တဲ့ အေျခအေနေတြ ပိုမ်ားလာတယ္။ အဆိုးဆံုးက ကိုယ့္ကုိ ညာတဲ့လူေတြ ပုိမ်ားလာတယ္။ ဒီထက္ ပိုဆိုးတာက ငယ္ငယ္က ညာရင္ အမ်ားဆံုး ကိုယ့္အက်ိဳး အတြက္ပဲ။ အခုေတာ့ သူမ်ား အက်ိဳး ပ်က္စီးေၾကာင္းေတြပါ ပါလာတယ္။ က်ေနာ္တုိ႔ ကိုယ့္နားကပ္ၿပီး ေျပာေနတဲ့ စကားေတြ ထဲမွာ ဘယ္ဟာေတြက အမွန္ေတြ ဘယ္ဟာေတြက အမွားေတြ ဆိုတာကို က်ေနာ္တို႔ ဘယ္လိုလုပ္ သိႏုိင္မလဲ။ လူတစ္ေယာက္ ညာေနတယ္ ဆုိတာကိုေကာ ဘာေတြကို ၾကည့္ၿပီး သိေအာင္လုပ္မလဲ။ ဒီ ေဆာင္းပါး အတုိေလးကို ဖတ္ၾကည့္လိုက္ပါ။ ဒါဆို အနည္းဆံုး ညာေနတဲ့ အခ်ိန္မွာ လူေတြ ဘာလုပ္တတ္သလဲ ဆိုတာ အၾကမ္းဖ်င္းေတာ့ သိႏိုင္မယ္။ ကဲ ဖတ္ၾကည့္ပါဦး။
ပထမဆံုး အေနနဲ႔ Microexpression ဆိုတဲ့ အခ်က္ကို သတိျပဳရပါလိမ့္မယ္။ Microexpression ဆုိတာကေတာ့ လူတစ္ေယာက္ရဲ႕ တစ္ဒဂၤ မ်က္ႏွာ အမူအရာဟာ တစ္စကၠန္႔ေလး (တစ္စကၠန္႔ရဲ႕ ဆယ္ပံုပံု တစ္ပံုမွ်ေလာက္) ပဲ ၾကာတယ္ဆိုတဲ့ အခ်က္ပါပဲ။ လူတစ္ဦးဟာ စိတ္လႈပ္ရွား သြားၿပီးတဲ့ေနာက္ သူ႕မ်က္ႏွာမွာ လ်င္ျမန္တဲ့ ေျပာင္းလဲမႈတစ္ခု ျဖစ္သြားတတ္ၿပီး ဒါကို ဖံုးကြယ္ဖို႔ အေတာ္ေလး ခက္တတ္ပါတယ္။ ဒီရလဒ္ေၾကာင့္ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ အေနနဲ႔ ပါးနပ္စြာ အကဲခတ္တတ္ရင္ အဲဒီပုဂၢိဳလ္မွာ စိတ္လႈပ္ရွာ ခံစားမႈတစ္ခုကို ခံစားေနၿပီဆိုတာ သူ႕ရဲ႕ မ်က္ႏွာကုိ ဖ်တ္ခနဲၾကည့္ၿပီး သိႏုိင္ပါလိမ့္မယ္။
ဒုတိယ အခ်က္ကေတာ့ Interchannel discrepancies ျဖစ္မျဖစ္ စံုစမ္းဖို႔ပါပဲ။ ဆိုလိုတာက လိမ္ညာေျပာေနတဲ့ သူေတြမွာ တစ္ျခားသူေတြကို ေဖာ္ျပေနတဲ့ သူတို႔ရဲ႕ အမူအရာေတြဟာ တစ္ခုနဲ႔ တစ္ခု ကိုက္ညီမႈ မရွိဘဲ ကြဲျပား ျခားနားတတ္ျခင္းပါပဲ။ လူတစ္ေယာက္ဟာ မ်က္ႏွာအမူအရာ၊ မ်က္လံုးအၾကည့္၊ ခႏၶာကိုယ္ လႈပ္ရွားမႈ၊ စကားသံ အနိမ့္အျမင့္၊ ေျခဟန္လက္ဟန္ စတဲ့ အရာမ်ားစြာကုိ တစ္ၿပိဳင္တည္းနဲ႔ ညီၫြတ္ေအာင္ ထိန္းခ်ဳပ္ဖို႔ ခက္တတ္ပါတယ္။ ဥပမာ ၀ယ္သူကုိ အယံုသြင္းဖို႔ ၾကံစည္ေနတဲ့ ပြဲစားတစ္ေယာက္ဟာ သူ႕မ်က္ႏွာကုိ ႐ိုးသားဟန္ ေဖာ္ျပထားေပမယ့္ မ်က္လံုးအၾကည့္ကုိေတာ့ တၿပိဳင္နက္ ထိမ္းခ်ဳပ္ဖို႔ ခက္ေကာင္း ခက္ေနပါလိမ့္မယ္။ သို႔မဟုတ္ မ်က္ႏွာက ႐ိုးသားတည္ၾကည္ဟန္ လုပ္ထားေပမယ့္ ခႏၶာကိုယ္ လႈပ္ရွားမႈ၊ ကိုယ္ဟန္ အေနအထားေတြဟာ ေျပာင္းလဲေကာင္း ေျပာင္းလဲေနတာ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ သတိထားမိေကာင္း ထားမိပါလိမ့္မယ္။
ေနာက္ တတိယ အခ်က္ကေတာ့ စကားေျပာပံု ပါပဲ။ လူေတြဟာ လိမ္ညာဖို႔ ႀကိဳးစားရခ်ိန္မွာ သူတို႔ရဲ႕ စကားသံဟာ သာမန္ထက္ အသံ ျမင့္သြားတတ္ပါတယ္။ ဒါ႔အျပင္ ေျပာတဲ့ စကားေျပာႏႈန္းဟာလည္း ေႏွးသြားတတ္ၿပီး စကားႂကြယ္၀မႈလည္း ႐ုတ္တရက္ နည္းသြားတတ္ပါတယ္။ စကားေတြဟာ အမွားမွား အယြင္းယြင္း ျဖစ္တတ္ၿပီး မၾကာခဏ ၀ါက်ေတြကို ျပန္ျပန္ ျပင္ေျပာေနတတ္ပါတယ္။ ၀ါက်ေတြကို စလိုက္၊ ဖ်က္လိုက္၊ ျပင္ေျပာလိုက္ ရွိတတ္ပါတယ္။
ေနာက္ဆံုး ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ အေနနဲ႔ တစ္ဖက္လူ မုသား ေျပာမေျပာ သတိထားႏုိင္တဲ့ အခ်က္ကေတာ့ သူ႕ရဲ႕ မ်က္လံုး အၾကည့္ပါပဲ။ မုသားေျပာသူဟာ မၾကာခဏ ဆိုသလို မ်က္ေတာင္ကုိ ပုတ္ခတ္ ပုတ္ခတ္၊ မ်က္စိ ေပကလပ္ ေပကလပ္ လုပ္တတ္ပါတယ္။ စကားေျပာေနစဥ္မွာလည္း မ်က္လံုး သူငယ္အိမ္ကုိ ျပဴးထားတတ္ပါတယ္။ တစ္ခါတစ္ရံမွာေတာ့ ႐ိုးသား ဟန္ေဆာင္တဲ့အေနနဲ႔ တစ္ဖက္လူရဲ႕ မ်က္လံုးကို တမင္ မဆံုဆံုေအာင္ ၾကည့္တတ္ပါတယ္။
အေပၚက ေရးထားတဲ့ ေလးခ်က္က ေဒါက္တာျမင့္လြင္ (စိတ္ပညာ) ေရးထားတဲ့ အေျပာင္းအလဲ ႏွင့္ ပံုေသစိတ္အစြဲ ဆိုတဲ့ စာအုပ္ထဲက ေကာက္ႏႈတ္ ထားတာပါ။
က်ေနာ္ရဲ႕ အေတြ႕အႀကံဳနဲ႔လည္း တစ္ခ်က္ေလာက္ေတာ့ ထပ္ျဖည့္ခ်င္ပါတယ္။ မုသားဆိုတာ ဘယ္ေတာ့မွ တစ္ခုတည္း မလာပါဘူး။ ဥပမာ ဘယ္သြားမလို႔လဲ လို႔ ေမးလုိက္တဲ့ ေမးခြန္းတစ္ခုကုိ ညာမယ္ဆုိရင္ မုသားျဖစ္တဲ့ ဘယ္ကို သြားမလို႔ ဆိုတာနဲ႔အတူ ဘာေၾကာင့္ ဆိုတဲ့ အေၾကာင္းအရင္းကုိပါ ေျပာတတ္ၾကတယ္။ ညာမွန္း မသိေအာင္ ခုိင္လံုေအာင္ ဆိုၿပီး လူတတ္ႀကီးလုပ္ၿပီး ေနာက္တစ္ခု ထပ္ျဖည့္လိုက္တယ္။ အဲဒီမွာ ျပႆနာ စတယ္။ ပထမ ညာတဲ့ အခ်က္ မွန္ကန္ဖို႔ ဒုတိယတစ္ခ်က္နဲ႔ ကာကြယ္ရတယ္။ ေနာက္ေတာ့ ဒုတိယအခ်က္ မွန္ကန္ပါတယ္ ဆိုတာကို ကာကြယ္ဖို႔ တတိယအခ်က္ ထပ္လိုလာတယ္။ ဒီလုိနဲ႔ ဇာတ္လမ္းတစ္ခုကို ႐ုတ္ခ်ည္း အေျပးအလႊား ဆင္ရေတာ့ တစ္ေနရာမဟုတ္ တစ္ေနရာ ဟာသြားမယ္။ ဒါကုိ က်ိဳးေၾကာင္းခ်င့္ခ်ိန္ႏုိင္တဲ့ လူတစ္ေယာက္ဟာ အဲဒီ ဇာတ္လမ္းကို ေသခ်ာေလ့လာလုိက္ရင္ ဟာကြက္က ထြက္လာၿပီး အစကေန အဆံုး ညာထားတယ္ဆုိတာ ေတာက္ေလွ်ာက္ ေပၚလာလိမ့္မယ္။ ဘယ္ေလာက္ ေတာ္တဲ့လူျဖစ္ျဖစ္ စကၠန္႔ပုိင္းေလး အတြင္းမွာ ဇာတ္တစ္ခုကုိ ႐ုတ္ခ်ည္း အကြက္ဆင္ဖို႔ ဆိုတာ ဘယ္လုိမွ မျဖစ္ႏုိင္ပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္လည္း ညာေနတဲ့ လူတစ္ေယာက္ဟာ ေမးခြန္းမ်ားမ်ား အေမး မခံႏုိင္ဘူး။ အမ်ားမ်ား မေပးရဲဘူး။ ဘာလို႔လဲ ဆုိေတာ့ တစ္ခု ေပၚတာနဲ႔ တုိးယိုေပါက္ အကုန္ ေပၚသြားမယ္။
တခ်ိဳ႕က ရွိတယ္။ အေမးကို မေျဖရဲေတာ့ အေမးနဲ႔ ျပန္ေျဖတယ္။ ဥပမာ ဟုတ္လုိ႔လား ဆုိတာကုိ မဟုတ္ဘူးလုိ႔ ေျဖရင္ ညာရာ ေရာက္မယ္ေလ။ ဟုတ္တယ္ လုိ႔လည္း ၀န္မခံႏုိင္ဘူး။ ဒီေတာ့ သူက ဘယ္လုိေျဖလဲ ဆိုေတာ့ မင္း ငါ႔ကို ဒီေလာက္ေတာင္ မယံုဘူးလား လို႔ ျပန္ေမးတတ္တယ္။ ဒါမွ မဟုတ္ ဒီလုိလည္း ေျဖႏုိင္တယ္။ မင္းက ဟုတ္လုိ႔ ထင္လို႔လား လို႔ ျပန္ေမးတတ္တယ္။ ဒါမ်ိဳး ျပန္ေမးတာဟာ တစ္ဖက္လူကို အခက္ေတြ႕ေအာင္ လုပ္ၿပီး လိမ္တာပါ။ ေသခ်ာတာကေတာ့ သူဟာ အမွန္ကုိ ၀န္မခံရဲဘဲ ေ၀့လည္ေၾကာင္ပတ္ လုပ္ေနတယ္။ အဲဒီလို လူမ်ိဳးကုိ ေစ့ေစ့ ေပါက္ေပါက္ ေမးၾကည့္လုိက္ပါ။ ထ ရန္မျဖစ္ရင္ က်ေနာ့္ ႀကိဳက္သေလာက္ ေျပာပါ။ ဒီလုိ ေမးခြန္းနဲ႔ ျပန္ေျဖေနၿပီ ဆုိရင္လည္း အမွန္တရားတစ္ခုကို ဖုံးကြယ္ဖို႔ ႀကိဳးစားေနၿပီ ဆိုတာ ေသခ်ာေနၿပီေလ။
ဘယ္သူမွ ဟန္ေဆာင္ မေကာင္းၾကပါဘူး။ ေရရွည္ ဘယ္သူမွ ဟန္မေဆာင္ႏုိင္ပါဘူး။ အမွန္တရား ဆိုတာ စိတ္ကြယ္ရာမွ မရွိဘဲ။ ဒါေပမယ့္ က်ေနာ္တုိ႔ရဲ႕ ေနာက္ေက်ာမွာ ကပ္ေနတတ္ပါတယ္။ စိတ္ကြယ္ရာ မရွိေပမယ့္ ေသခ်ာေတာ့ ၾကည့္ရမယ္။ မၾကည့္ရင္ မျမင္ဘူးေလ။ ညာတတ္တဲ့လူ၊ လိမ္တတ္တဲ့လူေတြဟာ အဲဒီလုိ ျပဳမူေနတဲ့ အခ်ိန္ေတြမွာ အျမဲ ခါတိုင္းထက္ ထူးျခားေနပါတယ္။ ခါတိုင္းနဲ႔ တူမတူ ဆိုတာေတာ့ ေရရွည္ အကဲခတ္ရမယ္ ထင္တယ္။ ဒီေန႔မွ ေတြ႕ဖူးတဲ့လူကို ညာေန လိမ္ေနလား ဆိုတာကိုေတာ့ အကဲခတ္ဖို႔ အေတာ္ ခက္လိမ့္မယ္ ထင္တယ္။ ဒါေပမယ့္ ညာေနတယ္လို႔ သံသယ ရွိတဲ့လူေတြကိုေတာ့ အေပၚက ေျပာခဲ့တဲ့ ေပတံေတြနဲ႔ တုိင္းၾကည့္ၿပီး ဘာညာေနလဲ မသိေတာင္ ညာေနတယ္ ဆိုတာကိုေတာ့ အနည္းဆံုး အကဲခတ္ ႏုိင္ပါလိမ့္မယ္။ ဟုတ္ကဲ့။ အားလံုး အတြက္ အသံုးက်မယ့္ ပို႔စ္ေလး ျဖစ္လိမ့္မယ္လို႔ ယံုၾကည္ပါတယ္။ ဒါေတြကို လက္ေတြ႕ အသံုးခ်ႏုိင္ၿပီး လူလိမ္လူညာေတြရဲ႕ အေ၀းမွာ ေသာက ကင္းရွင္းစြာနဲ႔ ေနႏုိင္ပါေစလို႔ ဆုေတာင္းရင္းးးးးး
ပထမဆံုး အေနနဲ႔ Microexpression ဆိုတဲ့ အခ်က္ကို သတိျပဳရပါလိမ့္မယ္။ Microexpression ဆုိတာကေတာ့ လူတစ္ေယာက္ရဲ႕ တစ္ဒဂၤ မ်က္ႏွာ အမူအရာဟာ တစ္စကၠန္႔ေလး (တစ္စကၠန္႔ရဲ႕ ဆယ္ပံုပံု တစ္ပံုမွ်ေလာက္) ပဲ ၾကာတယ္ဆိုတဲ့ အခ်က္ပါပဲ။ လူတစ္ဦးဟာ စိတ္လႈပ္ရွား သြားၿပီးတဲ့ေနာက္ သူ႕မ်က္ႏွာမွာ လ်င္ျမန္တဲ့ ေျပာင္းလဲမႈတစ္ခု ျဖစ္သြားတတ္ၿပီး ဒါကို ဖံုးကြယ္ဖို႔ အေတာ္ေလး ခက္တတ္ပါတယ္။ ဒီရလဒ္ေၾကာင့္ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ အေနနဲ႔ ပါးနပ္စြာ အကဲခတ္တတ္ရင္ အဲဒီပုဂၢိဳလ္မွာ စိတ္လႈပ္ရွာ ခံစားမႈတစ္ခုကို ခံစားေနၿပီဆိုတာ သူ႕ရဲ႕ မ်က္ႏွာကုိ ဖ်တ္ခနဲၾကည့္ၿပီး သိႏုိင္ပါလိမ့္မယ္။
ဒုတိယ အခ်က္ကေတာ့ Interchannel discrepancies ျဖစ္မျဖစ္ စံုစမ္းဖို႔ပါပဲ။ ဆိုလိုတာက လိမ္ညာေျပာေနတဲ့ သူေတြမွာ တစ္ျခားသူေတြကို ေဖာ္ျပေနတဲ့ သူတို႔ရဲ႕ အမူအရာေတြဟာ တစ္ခုနဲ႔ တစ္ခု ကိုက္ညီမႈ မရွိဘဲ ကြဲျပား ျခားနားတတ္ျခင္းပါပဲ။ လူတစ္ေယာက္ဟာ မ်က္ႏွာအမူအရာ၊ မ်က္လံုးအၾကည့္၊ ခႏၶာကိုယ္ လႈပ္ရွားမႈ၊ စကားသံ အနိမ့္အျမင့္၊ ေျခဟန္လက္ဟန္ စတဲ့ အရာမ်ားစြာကုိ တစ္ၿပိဳင္တည္းနဲ႔ ညီၫြတ္ေအာင္ ထိန္းခ်ဳပ္ဖို႔ ခက္တတ္ပါတယ္။ ဥပမာ ၀ယ္သူကုိ အယံုသြင္းဖို႔ ၾကံစည္ေနတဲ့ ပြဲစားတစ္ေယာက္ဟာ သူ႕မ်က္ႏွာကုိ ႐ိုးသားဟန္ ေဖာ္ျပထားေပမယ့္ မ်က္လံုးအၾကည့္ကုိေတာ့ တၿပိဳင္နက္ ထိမ္းခ်ဳပ္ဖို႔ ခက္ေကာင္း ခက္ေနပါလိမ့္မယ္။ သို႔မဟုတ္ မ်က္ႏွာက ႐ိုးသားတည္ၾကည္ဟန္ လုပ္ထားေပမယ့္ ခႏၶာကိုယ္ လႈပ္ရွားမႈ၊ ကိုယ္ဟန္ အေနအထားေတြဟာ ေျပာင္းလဲေကာင္း ေျပာင္းလဲေနတာ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ သတိထားမိေကာင္း ထားမိပါလိမ့္မယ္။
ေနာက္ တတိယ အခ်က္ကေတာ့ စကားေျပာပံု ပါပဲ။ လူေတြဟာ လိမ္ညာဖို႔ ႀကိဳးစားရခ်ိန္မွာ သူတို႔ရဲ႕ စကားသံဟာ သာမန္ထက္ အသံ ျမင့္သြားတတ္ပါတယ္။ ဒါ႔အျပင္ ေျပာတဲ့ စကားေျပာႏႈန္းဟာလည္း ေႏွးသြားတတ္ၿပီး စကားႂကြယ္၀မႈလည္း ႐ုတ္တရက္ နည္းသြားတတ္ပါတယ္။ စကားေတြဟာ အမွားမွား အယြင္းယြင္း ျဖစ္တတ္ၿပီး မၾကာခဏ ၀ါက်ေတြကို ျပန္ျပန္ ျပင္ေျပာေနတတ္ပါတယ္။ ၀ါက်ေတြကို စလိုက္၊ ဖ်က္လိုက္၊ ျပင္ေျပာလိုက္ ရွိတတ္ပါတယ္။
ေနာက္ဆံုး ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ အေနနဲ႔ တစ္ဖက္လူ မုသား ေျပာမေျပာ သတိထားႏုိင္တဲ့ အခ်က္ကေတာ့ သူ႕ရဲ႕ မ်က္လံုး အၾကည့္ပါပဲ။ မုသားေျပာသူဟာ မၾကာခဏ ဆိုသလို မ်က္ေတာင္ကုိ ပုတ္ခတ္ ပုတ္ခတ္၊ မ်က္စိ ေပကလပ္ ေပကလပ္ လုပ္တတ္ပါတယ္။ စကားေျပာေနစဥ္မွာလည္း မ်က္လံုး သူငယ္အိမ္ကုိ ျပဴးထားတတ္ပါတယ္။ တစ္ခါတစ္ရံမွာေတာ့ ႐ိုးသား ဟန္ေဆာင္တဲ့အေနနဲ႔ တစ္ဖက္လူရဲ႕ မ်က္လံုးကို တမင္ မဆံုဆံုေအာင္ ၾကည့္တတ္ပါတယ္။
အေပၚက ေရးထားတဲ့ ေလးခ်က္က ေဒါက္တာျမင့္လြင္ (စိတ္ပညာ) ေရးထားတဲ့ အေျပာင္းအလဲ ႏွင့္ ပံုေသစိတ္အစြဲ ဆိုတဲ့ စာအုပ္ထဲက ေကာက္ႏႈတ္ ထားတာပါ။
က်ေနာ္ရဲ႕ အေတြ႕အႀကံဳနဲ႔လည္း တစ္ခ်က္ေလာက္ေတာ့ ထပ္ျဖည့္ခ်င္ပါတယ္။ မုသားဆိုတာ ဘယ္ေတာ့မွ တစ္ခုတည္း မလာပါဘူး။ ဥပမာ ဘယ္သြားမလို႔လဲ လို႔ ေမးလုိက္တဲ့ ေမးခြန္းတစ္ခုကုိ ညာမယ္ဆုိရင္ မုသားျဖစ္တဲ့ ဘယ္ကို သြားမလို႔ ဆိုတာနဲ႔အတူ ဘာေၾကာင့္ ဆိုတဲ့ အေၾကာင္းအရင္းကုိပါ ေျပာတတ္ၾကတယ္။ ညာမွန္း မသိေအာင္ ခုိင္လံုေအာင္ ဆိုၿပီး လူတတ္ႀကီးလုပ္ၿပီး ေနာက္တစ္ခု ထပ္ျဖည့္လိုက္တယ္။ အဲဒီမွာ ျပႆနာ စတယ္။ ပထမ ညာတဲ့ အခ်က္ မွန္ကန္ဖို႔ ဒုတိယတစ္ခ်က္နဲ႔ ကာကြယ္ရတယ္။ ေနာက္ေတာ့ ဒုတိယအခ်က္ မွန္ကန္ပါတယ္ ဆိုတာကို ကာကြယ္ဖို႔ တတိယအခ်က္ ထပ္လိုလာတယ္။ ဒီလုိနဲ႔ ဇာတ္လမ္းတစ္ခုကို ႐ုတ္ခ်ည္း အေျပးအလႊား ဆင္ရေတာ့ တစ္ေနရာမဟုတ္ တစ္ေနရာ ဟာသြားမယ္။ ဒါကုိ က်ိဳးေၾကာင္းခ်င့္ခ်ိန္ႏုိင္တဲ့ လူတစ္ေယာက္ဟာ အဲဒီ ဇာတ္လမ္းကို ေသခ်ာေလ့လာလုိက္ရင္ ဟာကြက္က ထြက္လာၿပီး အစကေန အဆံုး ညာထားတယ္ဆုိတာ ေတာက္ေလွ်ာက္ ေပၚလာလိမ့္မယ္။ ဘယ္ေလာက္ ေတာ္တဲ့လူျဖစ္ျဖစ္ စကၠန္႔ပုိင္းေလး အတြင္းမွာ ဇာတ္တစ္ခုကုိ ႐ုတ္ခ်ည္း အကြက္ဆင္ဖို႔ ဆိုတာ ဘယ္လုိမွ မျဖစ္ႏုိင္ပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္လည္း ညာေနတဲ့ လူတစ္ေယာက္ဟာ ေမးခြန္းမ်ားမ်ား အေမး မခံႏုိင္ဘူး။ အမ်ားမ်ား မေပးရဲဘူး။ ဘာလို႔လဲ ဆုိေတာ့ တစ္ခု ေပၚတာနဲ႔ တုိးယိုေပါက္ အကုန္ ေပၚသြားမယ္။
တခ်ိဳ႕က ရွိတယ္။ အေမးကို မေျဖရဲေတာ့ အေမးနဲ႔ ျပန္ေျဖတယ္။ ဥပမာ ဟုတ္လုိ႔လား ဆုိတာကုိ မဟုတ္ဘူးလုိ႔ ေျဖရင္ ညာရာ ေရာက္မယ္ေလ။ ဟုတ္တယ္ လုိ႔လည္း ၀န္မခံႏုိင္ဘူး။ ဒီေတာ့ သူက ဘယ္လုိေျဖလဲ ဆိုေတာ့ မင္း ငါ႔ကို ဒီေလာက္ေတာင္ မယံုဘူးလား လို႔ ျပန္ေမးတတ္တယ္။ ဒါမွ မဟုတ္ ဒီလုိလည္း ေျဖႏုိင္တယ္။ မင္းက ဟုတ္လုိ႔ ထင္လို႔လား လို႔ ျပန္ေမးတတ္တယ္။ ဒါမ်ိဳး ျပန္ေမးတာဟာ တစ္ဖက္လူကို အခက္ေတြ႕ေအာင္ လုပ္ၿပီး လိမ္တာပါ။ ေသခ်ာတာကေတာ့ သူဟာ အမွန္ကုိ ၀န္မခံရဲဘဲ ေ၀့လည္ေၾကာင္ပတ္ လုပ္ေနတယ္။ အဲဒီလို လူမ်ိဳးကုိ ေစ့ေစ့ ေပါက္ေပါက္ ေမးၾကည့္လုိက္ပါ။ ထ ရန္မျဖစ္ရင္ က်ေနာ့္ ႀကိဳက္သေလာက္ ေျပာပါ။ ဒီလုိ ေမးခြန္းနဲ႔ ျပန္ေျဖေနၿပီ ဆုိရင္လည္း အမွန္တရားတစ္ခုကို ဖုံးကြယ္ဖို႔ ႀကိဳးစားေနၿပီ ဆိုတာ ေသခ်ာေနၿပီေလ။
ဘယ္သူမွ ဟန္ေဆာင္ မေကာင္းၾကပါဘူး။ ေရရွည္ ဘယ္သူမွ ဟန္မေဆာင္ႏုိင္ပါဘူး။ အမွန္တရား ဆိုတာ စိတ္ကြယ္ရာမွ မရွိဘဲ။ ဒါေပမယ့္ က်ေနာ္တုိ႔ရဲ႕ ေနာက္ေက်ာမွာ ကပ္ေနတတ္ပါတယ္။ စိတ္ကြယ္ရာ မရွိေပမယ့္ ေသခ်ာေတာ့ ၾကည့္ရမယ္။ မၾကည့္ရင္ မျမင္ဘူးေလ။ ညာတတ္တဲ့လူ၊ လိမ္တတ္တဲ့လူေတြဟာ အဲဒီလုိ ျပဳမူေနတဲ့ အခ်ိန္ေတြမွာ အျမဲ ခါတိုင္းထက္ ထူးျခားေနပါတယ္။ ခါတိုင္းနဲ႔ တူမတူ ဆိုတာေတာ့ ေရရွည္ အကဲခတ္ရမယ္ ထင္တယ္။ ဒီေန႔မွ ေတြ႕ဖူးတဲ့လူကို ညာေန လိမ္ေနလား ဆိုတာကိုေတာ့ အကဲခတ္ဖို႔ အေတာ္ ခက္လိမ့္မယ္ ထင္တယ္။ ဒါေပမယ့္ ညာေနတယ္လို႔ သံသယ ရွိတဲ့လူေတြကိုေတာ့ အေပၚက ေျပာခဲ့တဲ့ ေပတံေတြနဲ႔ တုိင္းၾကည့္ၿပီး ဘာညာေနလဲ မသိေတာင္ ညာေနတယ္ ဆိုတာကိုေတာ့ အနည္းဆံုး အကဲခတ္ ႏုိင္ပါလိမ့္မယ္။ ဟုတ္ကဲ့။ အားလံုး အတြက္ အသံုးက်မယ့္ ပို႔စ္ေလး ျဖစ္လိမ့္မယ္လို႔ ယံုၾကည္ပါတယ္။ ဒါေတြကို လက္ေတြ႕ အသံုးခ်ႏုိင္ၿပီး လူလိမ္လူညာေတြရဲ႕ အေ၀းမွာ ေသာက ကင္းရွင္းစြာနဲ႔ ေနႏုိင္ပါေစလို႔ ဆုေတာင္းရင္းးးးးး
ဤပို႔စ္အား Monday, November 26, 2007 ေန႔တြင္ ေရးသားထားၿပီး
ေတြးစရာ
နာမည္ျဖင့္ အၫႊန္း သက္မွတ္ထားပါသည္။
ကြန္းမန္႔မ်ားအား အခ်ိန္ႏွင့္ တေျပးညီ သိလိုလွ်င္ RSS 2.0 ျဖင့္ ေတာင္းဆုိ၍ ရယူႏုိင္သည္။
လာရင္းေနရာ သို႔ ျပန္လည္ သြားေရာက္ႏုိင္ပါသည္။
Monday, November 26, 2007
|
စာညွှန်း
ေတြးစရာ